Verstappen blaast Formule 1 nieuw leven in

autosport | In Hockenheim reed Max Verstappen een strakke race, eindigend op een derde plaats. De Formule 1 kan het wonderkind goed gebruiken, want zo goed gaat het niet met de sport.

Als je chauvinistisch van aard bent, was het zicht op het rechte stuk na de Grand Prix van Duitsland schitterend. Duizenden mensen juichten zondag de coureurs op het podium toe. Duitse vlaggen met Ferrari-embleem, hier en daar een Australisch exemplaar, de Britse Union Jacks voor winnaar Lewis Hamilton en het rood-wit-blauw voor Max Verstappen. Toen Verstappen door de clowneske podium-ceremoniemeester werd aangekondigd als de nummer drie van de race klonk er het hardste gejuich op vanuit de menigte.

Op zaterdag waren er in Hockenheim nog flink wat lege plekken op de tribunes geweest. Tien jaar geleden was dat ondenkbaar. Toen was Michael Schumacher in zijn Ferrari een reden om vrijdag, zaterdag en zondag naar het circuit te komen om op de racedag massaal hun trots te tonen. Ze gilden met zijn honderdvijftigduizenden zo hard bij de start van hun Grand Prix, dat ze het kabaal van de twintig bolides overstemden. Langs de baan schoten ze vanaf de tribunes vuurpijlen de lucht in, gek van opwinding, 's middags al dronken van geluk.

In 2006 was Max Verstappen was acht jaar oud en reed hij rondjes in zijn kart op een baantje in Genk. Het was het jaar waarin Christijan Albers in de achterhoede ploeterde.

Gisteren verschenen langs het circuit de spandoeken met daarop de drie magische letters in het roodwit-blauw: max. Trotse Nederlanders trokken dit weekeinde naar Midden-Duitsland, zoals ze eind augustus ook doen als ze de heuvels rondom het asfalt van het beroemde circuit van Spa-Francorchamps zullen bevolken. Het zal herinneringen oproepen aan 1994, toen Max' vader Jos Verstappen hordes Nederlanders Formule 1-gek maakte.

De Formule 1 kan het 18-jarige wonderkind goed gebruiken. Onderzoek heeft uitgewezen dat er sinds 2008 ongeveer 200 miljoen televisiekijkers wereldwijd zijn afgehaakt. Er zijn er nog wel 400 miljoen over, maar steeds minder fans zijn bereid geld neer te leggen bij betaalzenders. De Financial Times becijferde dat de sponsorinkomsten voor de raceteams zijn gezakt van 950 miljoen dollar in 2012 naar 720 miljoen vorig jaar.

Een ander probleem waarmee de sport kampt, is de matige prestatie van Ferrari, altijd een graadmeter van de populariteit. Gaat Ferrari goed, dan is de Formule 1 gezond.

Ferrari is het belangrijkste team, met de meeste fans en de grootste historie. maar sinds het vertrek van Michael Schumacher is er slechts één titel gewonnen. De Scuderia, zoals de renstal liefkozend wordt genoemd in de autosport, is de laatste jaren afgetroefd door Red Bull Racing (2010-2013) en Mercedes (2014-2015). In de Mercedes-jaren, die nog steeds voortduren, won Sebastian Vettel drie races voor het trotse Italiaanse team. Zondag eindigde de Duitser kleurloos als vijfde.

In Nederland is de situatie anders dan in de rest van de wereld. Kabelexploitant Ziggo mocht mooie cijfers bijschrijven: in juni dik een miljoen kijkers voor de Grand Prix van Canada en afgelopen zaterdag keken meer dan driehonderdduizend mensen naar de kwalificatie.

Het in 1994 opgerichte vakblad Formule 1 heeft ook weer een stijgende lijn te pakken. De losse verkoop na de race in Monaco - twee weken na de historische GP-zege van Verstappen in Spanje - steeg ten opzichte van vorig jaar van 1500 naar 8300. Hoofdredacteur André Venema vertelt dat Ziggo een half miljoen exemplaren van het 'Spanje-nummer' kocht van de uitgeverij om cadeau te doen aan de Ziggo-abonnees.

Op de racekalender resteren dit jaar nog negen races. Eind augustus keren de teams terug van hun vakantie voor de Belgische Grand Prix, op het volgens velen mooiste circuit ter wereld: Spa-Francorchamps. Over een lengte van bijna zeven kilometer glooit het door de Belgische Ardennen, het ademt historie en een aantal bochtencombinaties doet zelfs de haren van de coureurs recht overeind staan van opwinding. Spa is dan ook het circuit waar debutant Max Verstappen vorig jaar in zijn Toro Rosso de inhaalactie van het jaar maakte.

In Hockenheim zei Verstappen na afloop van de race in de microfoon van Ziggo dat hij naar die race in België uitkeek. En over de vlaggen die hij zag vanaf het podium in Duitsland: "Meer Nederlandse dan Duitse vlaggen. Daar ben ik heel blij mee."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden