Versoepeling aanvliegroutes Lelystad moet overlast beperken

Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat. Beeld ANP

Vliegtuigen die op het nieuwe vliegveld Lelystad willen landen, mogen straks ook gebruik maken van hogere luchtlagen. Met een versoepeling van de regels in het luchtruim kunnen vliegtuigen sneller opklimmen. Zo wil minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) de geluidsoverlast beperken.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijven Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Barbara Visser (defensie) dat de eerdere eis komt te vervallen dat vliegtuigen van en naar Lelystad niet door de aanvliegroutes van Schiphol mogen vliegen. Ook mogen startende en landende vliegtuigen straks gebruik maken van het hoger gelegen militaire luchtruim. De nieuwe indeling van de zogeheten ‘aansluitroutes’ moet in de winter van 2021 en 2022 zijn doorgevoerd.

Volgens de huidige regels moeten vliegtuigen die opstijgen vanaf Lelystad en Schiphol ten oosten van de Veluwe onder de 1.800 meter blijven. Tussen Apeldoorn en Gorinchem geldt een maximale vlieghoogte van 2.700 tot 3.000 meter. Door die aanpassing kunnen vliegtuigen ‘op de aansluitroutes van Lelystad Airport net als elders in Nederland ongehinderd klimmen.’ 

Uitzonderingen gelden ook, bijvoorbeeld door weersomstandigheden, bij specifiek gebruik van banen op Schiphol en wanneer het militaire luchtruim in gebruik is. De nieuwe regels moeten vooral verlichting bieden aan de Veluwe, waar bewoners geluidsoverlast vrezen als Lelystad Airport open gaat. Ten oosten van de Flevopolder is veel verzet tegen de nieuwe luchthaven.

Doorklimmen

Om tot de nieuwe regels te komen sprak het ministerie met 500 betrokkenen. De herziening is nodig, omdat het gebruik van het luchtruim “de afgelopen decennia sterk is toegenomen terwijl de beschikbare ruimte in de lucht niet groter wordt.”

Lelystad Airport moet in 2020 opengaan, nadat de opening al enkele malen is uitgesteld. Eerder zinspeelde Van Nieuwenhuizen in de Tweede Kamer op nieuw uitstel, omdat de wensen van de Kamer en de Europese Commissie over welke vluchten op het nieuwe vliegveld gaan vliegen, diametraal uiteenlopen.

Lees ook: 

Hoofd in de nek, oren gespitst: dáár is-ie, de ‘belevingsvlucht’

Hoeveel lawaai maken straks de vliegtuigen van en naar Lelystad? Actiegroep Red de Veluwe wilde dat zelf vaststellen en organiseerde een ‘belevingsvlucht'. 

Bonje in de coalitie om Lelystad Airport

De opening van Lelystad Airport in 2020 wordt steeds onwaarschijnlijker. Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat zit klem tussen eisen van de Europese Commissie en de wensen van haar eigen coalitie. 

‘Zonder ingrepen in de luchtvaart gaan we de klimaatdoelen niet halen’

Schiphol kan niet langer ontzien worden in het klimaatbeleid, stelt de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) vandaag in een advies aan het kabinet. Schrap om te beginnen de nacht- en de budgetvuchten. Onderzoeker Niels Koeman legt uit waarom het uit moet zijn met de ongebreidelde groei van de luchthaven. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden