Verschillende geloven discussiëren op website

Jongeren kunnen op een respectvolle manier met elkaar over religieuze verschillen praten. Dat is de boodschap van de website www.geloofinnederland.nl.

Nico is katholiek en Aisha moslim. Op de nieuwe website praten zij met elkaar over hun geloof. Ook bezoeken ze samen de moskee. Daar legt Aisha uit waarom ze een hoofddoek draagt: “De vrouw wordt in de islam als iets heel waardevols beschouwd. En iets kostbaars stel je niet bloot aan alles en iedereen“. Vervolgens legt Nico aan Aisha uit waarom hij graag naar de mis gaat. Het meisje kan maar moeilijk bevatten wat de katholieke jongen mooi vindt aan het - in haar ogen - grote, kille kerkgebouw.

De website is een project van de faculteit theologie van de Radboud Universiteit Nijmegen. Volgens projectleider Ignace de Haes hebben jongeren weinig kennis van elkaars cultuur en geloof: “Bij een evaluatie van de videofragmenten met Nico en Aisha bleek dat jongeren verbaasd waren dat het mogelijk was om respectvol met elkaar om te gaan. Ondanks de verschillen“.

De Haes hoopt dat de website een plaats krijgt in het voortgezet onderwijs. Godsdienstdocenten hebben volgens hem behoefte aan lesmateriaal om de relaties tussen religies bespreekbaar te kunnen maken. “De nieuwe website biedt die mogelijkheid, aan de hand van actuele thema's en op een interactieve manier,“ zegt De Haes. De eerste fase van de website is gereed. Die gaat over de opvoeding in christendom en islam. Ook bij de toekomstige thema's - geboorte, relaties, volwassenheid en dood - staan de videofragmenten met Nico en Aisha centraal. Jongeren kunnen aan de hand van de videofragmenten aan de slag met teksten en opdrachten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden