Vers bloed voor de winkelstraat

Faillissementen maken ruimte voor nieuwe zaken, bijvoorbeeld van buitenlandse ketens

De vele faillissementen van winkelbedrijven zorgen voor een versnelde metamorfose van de Nederlandse winkelstraten. "Het zijn roerige tijden voor de detailhandel", zegt Pepijn van den Bosch, partner van vastgoedadviesbureau Cushman & Wakefield. "Je ziet altijd wel beweging, maar het afgelopen jaar gebeurt er wel heel veel." Het valt niet mee, zegt Gino Thuij van marktonderzoeksbureau GfK. "Gevestigde grote namen verdwijnen."

Na de faillissementen van V&D en schoenenwinkelconcern Macintosh eind vorig jaar, gingen afgelopen week ook enkele kleinere spelers failliet. Daaronder kledingbedrijf Kennedy-Au bon marché, elektronicaketen Klein en een retailbedrijf dat via franchise een dozijn winkels had van Esprit.

Dat vooral mode- en schoenenzaken het zwaar hebben, is niet zo gek, legt Thuij van GfK uit. "De mode heeft als eerste last van een crisis en komt er als laatste weer bovenop. Je draagt je trui gewoon nog een jaar langer of je gaat op zoek naar een goedkoop exemplaar." En als de consument weer geld heeft? "Dan zal hij eerder zijn kapotte wasmachine vervangen."

Niet alleen de faillissementen hebben een grote impact, zegt Van Den Bosch van Cushman & Wakefield. "Veel ondernemers schonen hun winkelbestand drastisch op, omdat ze op sommige plekken niet meer genoeg verdienen. Dan zeggen ze van veertig van de honderd winkels de huur op, zodra die afloopt."

Dat leidt vooral in de kleinere steden en dorpen tot veranderingen. Van den Bosch: "In kleine steden zul je minder vaak meerdere filialen van een keten zien. Een webshop neemt de functie van die extra winkels over." Op dit soort plekken dalen de winkelhuren nog verder, voorziet hij.

Ondertussen zijn de curatoren van het failliete schoenenwinkelconcern Macintosh al een heel eind op streek met de verkoop van de verschillende formules. Manfield vond onderdak bij Sacha. Dolcis kwam in handen van Nelson. Prijsvechter Scapino is overgenomen door schoenenbedrijf Ziengs.

Opmerkelijk: al deze kopers zijn familiebedrijven. Dat juist deze bedrijven de crisis wel hebben overleefd, is geen toeval, zegt Van den Bosch. "Familiebedrijven houden altijd een reserve achter de hand omdat ze het bedrijf in stand willen houden voor de volgende generatie. Ze ondernemen een stuk voorzichtiger." Tuij: "Familiebedrijven kijken naar de lange termijn. Ze hoeven niet op kwartaal- of jaarbasis te rapporteren aan externe aandeelhouders."

Wat verder opvalt, is dat de kopers slechts met een deel van de winkels verder willen. Er komen dus alsnog winkels leeg te staan. Maar Van den Bosch denkt dat dit niet tot veel leegstand hoeft te leiden. Hij merkt dat er genoeg interesse is voor winkelpanden.

Een andere positieve ontwikkeling is dat er nog altijd genoeg buitenlandse ketens zijn die de markt willen veroveren, zoals schoenenketen Clarks, sneakerketen Snipes en Paprika, modeketen voor vrouwen met een grotere maat. Van den Bosch: "Vroeger stopte het vaak na Amsterdam, nu zie je dat buitenlandse ketens graag in de twintig grootste steden willen zitten."

App zoekt leuke kleding

Op zoek naar precies zo'n trui als je al hebt, maar dan in een andere kleur? Met een app van het Britse warenhuis John Lewis kun je een kledingstuk fotograferen, waarna de software op zoek gaat naar kleding met dezelfde vorm, kleur of hetzelfde patroon. Achter de app zit het technologiebedrijf Cortexica. De software is geïnspireerd op de werking van de visuele cortex in het menselijk brein.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden