Verrassingen blijven uit

'On the beat' is nog in Rotterdam te zien: 31-01 om 10.00 uur in Calypso en 02-02 om 10.00 uur in Kriterion.

HANS KROON

Gedeeltelijk komt dit doordat er op het ogenblik nergens ter wereld iets opzienbarends of vernieuwends wordt geproduceerd. Daarnaast is het door de enorme concurrentie met de vele andere filmfestivals steeds moeilijker een echt verrassende primeur naar Rotterdam te halen.

Ook typisch Rotterdamse omstandigheden doen hun invloed gelden. Het festival is de laatste jaren zo groot geworden, dat het zakelijke en organisatorische beheer het artistieke beleid dreigt te overwoekeren. Voor het elk jaar massaler toestromende publiek dienen er domweg genoeg films in voldoende zalen ingezet te worden. Zonder ook wat minder opzienbarende films valt Koning Klant in Rotterdam anders niet langer te behagen.

Ten slotte zijn ook de voorkeuren van de journalistiek ingestelde festival-directeur Emile Fallaux van invloed. Hij heeft niet alleen oog voor artistieke hoogstandjes, maar ook voor films die, of ze de kunstzin nu wel of niet bevredigen, iets onthullen over wat de mensen in een bepaald land bezighoudt.

Gezien dit alles is het ook voor het Rotterdamse Festival van groot belang filmtalenten blijvend aan zich te binden. Een uitstekend middel daartoe blijkt het Hubert Bals Fonds, waarmee het festival geld steekt in films uit Derde-Wereldlanden. Dat Fonds leverde de aardigste film op die tot nu toe in Rotterdam te zien was.

De Chinese regisseuse Ning Ying maakte in 1994 veel indruk met de film 'For Fun', die dat jaar het festival mocht openen. 'For Fun' was een neo-realistisch juweeltje over een net gepensioneerde portier van een operagebouw in Peking. In nu eens heel tragische dan weer erg grappige taferelen, liet de regisseuse zien hoe de portier een zinvolle draai aan zijn oude dag probeerde te geven.

In 'On the beat' brengt Ning Ying nu het leven van Yan Guoli, een wijkagent in Peking, in beeld. De wijk waar hij werkt wordt onveilig gemaakt door een hondsdolle hond. Dag en nacht zijn Yan Guoli en zijn collega's bezig om het zieke dier en alle andere honden uit hun wijk te verwijderen. Het huiselijk leven van Yan Guoli raakt hierdoor totaal ontregeld.

Ook 'On the beat' charmeert door zijn authenticiteit en Ning Yings fijne gevoel voor tragi-komische sitaties. Alle acteurs zijn non-professionals, alle wijkagenten zijn echte agenten. Die uit het leven gegrepen mensen bewegen zich ook nog eens door de echte straten van Peking en door echte woningen en kantoren.

Voorts zit 'On the beat' boordevol met informatie over de werkwijze van de Chinese politie. Die blijkt zich, veel meer dan in het Westen gebruikelijk is, diepgaand te bemoeien met het privé-leven en de opvoeding van de burgers. Ook in 'On the beat' slaagt het begenadigde kijkdier Ning Ying erin je het heerlijke gevoel te geven dat je een Chinees onder de Chinezen bent.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden