Verrassende zet: Wehkamp is te koop

Beeld Een advertentie van Wehkamp uit 1971.

Online warenhuis Wehkamp is op zoek naar een koper. De timing verbaast: Wehkamp heeft net 100 miljoen euro geïnvesteerd in een gloednieuw hypermodern distributiecentrum in Zwolle dat volgende zomer opengaat. Daarnaast is het bedrijf achter Wehkamp, RSF Holland Holding net eigenaar geworden van Fonq, een webshop met cadeau-artikelen.

Retaildeskundige Paul Moers: "Ik zou zeggen, wacht even tot al die vernieuwingen zijn geland. Ik zou niet weten waarom ze nu willen verkopen. Misschien is er cash nodig?"

Wehkamp bevestigt niet officieel dat het bedrijf een nieuwe eigenaar zoekt, maar volgens De Telegraaf en Het Financieele Dagblad hebben de eigenaren, een groep investeerders waaronder oud-KPN-topman Ad Scheepbouwer, zakenbankiers ingeschakeld om te zoeken naar geïnteresseerde partijen. Al eerder deed het moederbedrijf RSF Holland Holding tevergeefs zo'n marktverkenning. Volgens geruchten was toen Ahold, dat naarstig zoekt naar een partner met verstand van online winkelen, geïnteresseerd. Uiteindelijk viel de keuze van het moederbedrijf van Albert Heijn op Bol.com. De aandeelhouders van Wehkamp vroegen destijds 500 miljoen euro voor de webwinkel, zo lekte uit.

Amazon en Coolblue
Geruchten gaan dat Wehkamp hoopt dat deze keer 's werelds grootste webwinkel Amazon toehapt. Wehkamp - nog altijd een van de grootste webwinkels van Nederland - zou voor de Amerikanen een manier zijn om de Nederlandse markt te veroveren. Het lijkt Moers sterk. "Waarom zouden ze zoveel geld neerleggen? Amazon heeft echt Wehkamp niet nodig om in Nederland te beginnen."

Een andere grote speler (en dus mogelijke koper) is Coolblue, een online winkelketen met vooral consumentenelektronica die groeit als kool. Coolblue heeft al gezegd geen interesse te hebben. "Ook hier geldt: waarom zouden ze?" Moers, die gespecialiseerd is in merken en marketing, vindt vooral dat Wehkamp slecht omgaat met zijn merknaam. "Waar staat Wehkamp voor? Dat is totaal niet meer duidelijk. En ondertussen worden we allemaal wel blootgesteld aan de marketingbombardementen van Zalando en Bol die heel goed weten dat een merk aandacht behoeft."

Meer omzet
Het voormalige postorderbedrijf begon met een voorsprong als een van de eerste online warenhuizen. Maar het wordt nu links en rechts ingehaald door Bol.com en Zalando. Bol.com biedt inmiddels veel meer dan boeken aan sinds het onder de paraplu zit van Ahold. Zalando pompt miljoenen in marketing en is net met succes de aandelenbeurs opgegaan.

Nu nog stijgt de omzet van Wehkamp, het eerste half jaar naar 353 miljoen euro. Dat is 7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst kwam eveneens hoger uit. Wehkamp is ook net de Belgische markt opgegaan. Toch denkt Moers dat het ontbreken van een toekomstvisie Wehkamps groei gaat remmen. "De concurrentie komt inmiddels van alle kanten. Je ziet dat fysieke winkels inmiddels ook een groot deel van de online markt pakken. De Bijenkorf doet het online heel goed, de Hema doet er veel aan. Ook grote merken weten klanten prima zelf online te vinden. Ik heb nog geen plannen langs zien komen van Wehkamp waarin staat hoe ze die ontwikkelingen het hoofd gaan bieden."

Van Fabriekskantoor tot online warenhuis

1952
Opgericht als 'Wehkamp's Fabriekskantoor' door Herman Wehkamp in Slagharen. Met name matrassen en bedtextiel bestellen klanten per post naar aanleiding van advertenties in tijdschriften. Later komt er een catalogus.

1985
Producten kunnen ook via de telefoon worden besteld.

1995
Wehkamp start zijn eigen website. Halverwege 1999 staan tienduizend artikelen op de website. Nu zijn dat er meer dan 150.000.

2008
Een groep investeerders, onder wie oud-KPN-topman Ad Scheepbouwer en Wehkamps hoogste baas Paul Nijhof, koopt het bedrijf. Bij Wehkamp werken 700 mensen.

2011
Wehkamp koopt Fonq, een cadeau-website met 50 werknemers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden