Verrassende opnamen van Elly Ameling uit het omroeparchief

CD | KLASSIEK

Elly Ameling Live Concertopnamen 1957-1991

Afgelopen 8 februari werd sopraan Elly Ameling 75 jaar. Een week later werd dat feit in de Amsterdamse Waalse Kerk gevierd met een bijeenkomst waar de zangeres een cd-box overhandigd kreeg met live-opnamen van haar vele optredens in Nederlandse concertzalen. Op vijf prachtige cd’s werd een verrassende hoeveelheid van die onbekende concertopnamen bij elkaar gebracht; geluidsdocumenten die sluimerden in het archief van de Nederlandse omroep. Bovendien werd Elly Ameling op die middag koninklijk opgewaardeerd. De haar in 1971 verleende onderscheiding Ridder in de Orde van Oranje Nassau werd omgezet in Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

De selectie voor deze unieke cd-box werd door Ameling zelf gemaakt. Ze had daarvoor de keus uit grote hoeveelheden banden, want door de jaren heen is veel door de Nederlandse omroepen vastgelegd en bewaard. Genoeg voor nog een paar Ameling-boxen. Het oudste fragment is een opname van een scène uit Maillards opera ’Les dragons de Villars’ (december ’57) met het Groot Omroeporkest onder leiding van Albert Wolff. De meest recente opname stamt uit juni 1991, een concert waarop Ameling met het Radio Kamerorkest onder Ed Spanjaard liederen van Mahler en door Spanjaard georkestreerde Mallarmé-liederen van Debussy zingt.

Beide voorbeelden geven aan hoe verrassend en uniek deze cd-box is. Zo zijn er in deze selectie aardig wat liederen van Richard Strauss opgenomen met pianisten Dalton Baldwin en Rudolf Jansen. In Amelings officiële discografie is Strauss de grote afwezige, maar hier is te horen hoe opwindend Ameling ook deze muziek kon zingen. En eindelijk is hier dan ook Amelings interpretatie van Strauss’ ’Vier letzte Lieder’, opgenomen in 1983 met het Concertgebouworkest en dirigent Wolfgang Sawallisch.

Alban Bergs ’Der Wein’ (opname 1973), eveneens met het Concertgebouworkest, nu onder leiding van Erich Kleiber, verscheen al eens in een Concertgebouworkest-box. Maar hier is ook het andere programma-onderdeel van dat concert opgenomen: Luigi Dallapiccola’s ’Sex Carmine Alcaei’. Het ongeschonden geluid van Ameling past goed bij deze muziek. Robert Heppeners ’Cantico delle creature di San Francesco d’Assisi’ is ook zo’n openbaring. En fijn dat er vijf delen uit Constantijn Huygens ’Pathodia Sacra et Profana’ zijn opgenomen.

Opvallend is hoe goed en stijlvol Micaëla’s aria uit ’Carmen’ klinkt (wederom Concertgebouworkest en Haitink) en goed dat Amelings enige opera-optreden – Ilia in Mozarts ’Idomeneo’ – door de omroep is vastgelegd. Dat de ’serieuze’ Ameling genoeg brille en aanstekelijkheid bezat, bewijst ze in ’La Danza’ van Rossini – perfecte techniek omgezet in puur zangplezier. Vanmiddag praat Ameling in Viertakt op Radio 4 (17.00 uur) over haar cd-box, waarvan de opbrengst naar een Fonds voor jonge musici gaat. (PvdL)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden