Verontwaardiging over afschaffen NS avondspitskorting

Oppositie gaat minister vragen stellen

De oppositie is verontwaardigd over de aangekondigde veranderingen in de NS-voordeelabonnementen. Volgens GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent jaagt de NS "de forensen de auto en daarmee de file in." Het is de zoveelste bezuiniging op het openbaar vervoer onder dit kabinet. "De NS dient als bedrijf met een maatschappelijke verantwoordelijkheid verder te kijken dan zijn eigen portemonnee", aldus van Gent. Ze begrijpt dat de spoorweggigant de reizigers wil spreiden, maar denkt dat een prijsverhoging treinreizen geen goed zal doen. Van Gent stelt hierover vandaag vragen aan minister Schultz-van Haegen van verkeer.

Het plan van de NS wacht nog op advies van consumentenorganisaties zoals Rover, de vereniging van reizigers in het openbaar vervoer. Die is blij dat NS nu meer soorten abonnementen aanbiedt, maar vindt de invoering van de avondspits (zonder korting) geen goed idee. "Vooral dagjesmensen gaan erop vooruit, maar een grote groep niet-flexibele werkenden krijgt het juist lastiger", aldus Sanne van Galen van Rover. Ze wil daarom de avondspits inkorten tot 18.00 uur in plaats van 18.30 en de nieuwe Dag Voordeelkaart goedkoper maken. Rover heeft al bereikt dat huidige abonnementshouders van een voordeelurenkaart deze mogen blijven verlengen. Tot wanneer dat kan, moet nog worden vastgelegd.

Volgens Van Galen kan de politiek maar weinig veranderen aan de nieuwe regeling. "De afspraken tussen de NS en het ministerie gaan vooral over het aantal treinen en het op tijd rijden. De kortingskaarten zijn een service die de NS eigenlijk niet eens hoeft te verlenen."

Toch nemen de oppositiepartijen minister van verkeer Schultz-van Haegen vandaag onder vuur tijdens het vragenuur. D66'er Kees Verhoeven zal de minister vragen of ze wist van het besluit. "Zo ja, dan is ze nog meer een asfaltminister dan hij dacht. Als ze het niet wist, kan ze maar beter iets aan de communicatie verbeteren", aldus Verhoeven streng. Ook de VVD zegt dat de berichtgeving van de NS beter had gekund.

"Het is een politieke keuze van dit kabinet om te investeren in asfalt en te bezuinigen op het spoor, maar op deze manier is de trein absoluut geen alternatief meer voor de auto", aldus Verhoeven . Bovendien is de timing slecht. "Na deze winter zijn de mensen klaar met de NS. Dit lijkt me niet de manier om het imago op te poetsen."

NS introduceert meer nieuwe abonnementen
De NS voert een avondspits in. Tussen 16.00 en 18.30 uur kunnen reizigers op werkdagen niet meer met 40 procent korting reizen. Dat doen zo'n 1,4 miljoen forensen met een Voordeelurenabonnement nu nog wel.

De voordeelurenkaart wordt per 1 augustus vervangen door het Dal Voordeel abonnement. Deze geeft alleen korting tijdens de nieuwe daluren, vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, en na 18.30, en kost 50 euro in plaats van de 55 euro van de vorige versie.

Huidige abonnementshouders van de voordeelurenkaart kunnen deze de komende jaren nog wel blijven verlengen voor 60 euro.

Daarnaast komen er verschillende nieuwe abonnementen.

Altijd Voordeel biedt voor 20 euro per maand 20 procent korting in de spits en 40 procent korting in daluren.

Weekend Vrij biedt naast gratis weekendkaartjes 40 procent korting tijdens daluren.

Met Dal Vrij en Altijd Vrij reis je voor 95 en 295 euro, al dan niet in daluren, gratis.

Voor gezinnen en ouderen komen er extra kortingen en abonnementen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden