Veronica bevrijdt de geest met slogan voor volwassenen

Van onze mediaredactie AMSTERDAM - Het is niet langer jong, of snel, of wild. Niet meer 'keihard de lekkerste', of een 'obsessie'. Veronica gaat sprititueel. Free your mind wordt de nieuwe kreet van het commerciële station, dat na een jaar zegt te hebben begrepen hoe het moet.

Jongeren willen niet worden aangesproken als jongeren, leerde Unico Glorie, directeur radio en televisie. Ze willen behandeld worden als volwassenen. En volwassenen, die willen worden aangesproken op hun jonge geest, niet op hun volwasenheid. Daarom is Veronica komend seizoen niet langer jong, snel en wild, maar een station 'voor hen die eruit halen wat erin zit. Voor iedereen die jong als levensinstelling heeft. Voor iedereen die de tijdgeest aanvoelt'.

Toen Veronica vorig jaar uit het publieke bestel stapte, verwachtte de omroep een marktaandeel van dertien procent. Dat werd niet groter dan negen procent. “Dat getal kwam als een boemerang bij ons terug”, zei Glorie gisteren bij de presentatie van de winterprogrammering van Veronica in het nieuwe Ajax-stadion Arena, dat pas vandaag wordt geopend.

Door de doelgroep bij te stellen, van 'jongeren' naar 'diegenen die jong van geest zijn', hoopt het station ook de oude fans, uit de tijd dat Veronica nog illegaal vanaf zee uitzond, terug te krijgen. Ook de jongeren moeten behouden worden. Het compromis is daarom geen actualiteiten, amper sport (behalve op maandagavond, beginnend met het programma 'Ajax!', over de gelijknamige voetbalclub), veel Amerikaanse series, spelletjes, films, reality-televisie, talkshows en, nog steeds, seks.

Voor het nieuwe seizoen kon Veronica, dat deel uitmaakt van de Holland Media Groep, vrijelijk kiezen uit de programma's van RTL5, dat volgend jaar een nieuwszender wordt. Vooral goedlopende Amerikaanse series werden van die zender overgenomen. Zo zal dagelijks de RTL5-serie 'Airwolf' op de buis zijn, is er op maandag 'Friends', op dinsdag 'Ellen', op woensdag 'Murphy Brown' en op donderdag 'Seinfeld'.

Voor de jongeren komt er 's middags tussen half vijf en zes 'N.O.W. TV', waarin populaire jongerenseries te zien zijn. Daarin bijvoorbeeld de bekenden 'Saved by the bell', 'Blossom' en 'Alf', maar ook nieuwe series, zoals 'Hollyoaks', een Britse serie over zeven jongeren in de jaren negentig.

Van de lopende Veronica-series wordt het meeste geprologeerd, zoals 'Home Improvement', 'Beverly Hills 90210', 'Melrose Place', 'Onderweg naar morgen', 'The X-files' en de jongerenserie de 'Westzijde posse'. Na drie jaar komt het autoprogramma 'De heilige koe' ook weer terug.

Op doordeweekse dagen is er steeds rond tienen een blok 'reality-televisie', waarin '06-11 weekend', het Amerikaanse 'Highway Patrol', 'Bij de politie' en 'Parket 010'.

Bij de omvorming van het station tot een volwassen zender hoorde ook dat 'de gezichten' van Veronica beter moeten worden geprofileerd. Ieder krijgt een eigen spel- of talkshow. Zo heeft Harry Vermeegen een eigen programma over voetbal (De regenjas), maar ook Henk Spaan, die de documentairereeks Hard Gras over voetbal presenteert. Beide programma's worden op maandag uitgezonden. Spelshows zijn er van Robert ten Brink (All you need is love), Rolf Wouters (Now or never) en Kas van Iersel (Denktank), talkshows van René Mioch (Films en sterren), Pieter Jan Hagens en Jules Deelder. Ook krijgen of houden andere sterren hun programma's: Bart de Graaff (BNN), Patty Brard (Brard gaat extreem), Mariska Hulscher, Daphne Deckers, Reinout Oerlemans, Gijs Staverman en Heer Olivier.

Van één vast 'gezicht' voor Veronica is geen sprake meer. Iedere dag zal een vaste, andere omroepster in een ander decor de programma's aankondigen. Een van hen is 'keihard de lekkerste' Leontine Ruiters, die voorheen te bewonderen was op alle Veronica-vrachtwagens en affiches.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden