Vernieuwd Noorderslag blijft erg Hollands

GRONINGEN - Het ijs in de nabijgelegen Oosterhaven is nog stevig, dat in de Oosterpoort allang gebroken. Het is drie uur 's nachts en de elfde editie van de Noorderslag strompelt ten einde. De overbodig geworden festivalkranten liggen bezaaid over gangen en hallen waardoor het beter klûnen is over de spekgladde vloeren.

STAN RIJVEN

De 'Vetgrot' serveert de laatste gehaktballen met pindasaus. Dreunende techno-beats van Ebo Man houden de resterende meute gehypnotiseerd aan het dansen in de Kleine Zaal. Ebo Man, de verrassende winnaar van de BV Pop Prijs, markeert de omslag die deze Noorderslag een beetje anders dan anders maakt. De traditionele opener van het Nederlandse popjaar richtte zich tot nu toe hoofdzakelijk op aanstormend rock- en poptalent uit het clubcircuit. Dance, dat wil zeggen concerten zonder conventionele muziekinstrumenten, werd pas vanaf 1995 gedoogd. Afgelopen zaterdag werd dit genre als 'Drum & bass' in de één na grootste zaal gepresenteerd waar strakke techno-formaties als Max 404 en Alien de dansvloer bespeelden.

Een gelukkige keuze.

Het tweede vernieuwende accent viel te horen in de Salon Dramatique waar afwijking regel was. Strijkers in ruil voor gitaren en toegewijde luisteraars in plaats van heftige headbangers. “Vrienden leen me uw oor, een oor om in te verdwalen” zong cabaretier André Manuel. Behept met een dwingende stem en dito teksten, wist hij in tegenstelling tot zijn platen toch niet te overtuigen.

Frédérique Spigt legde in de Salon haar rockverleden af in een bezield gezongen performance, ondersteund door een heus strijkkwartet. De voormalige punkers van De Kift bezorgden de zaal kouwe rillingen met hun nieuwste project 'Gaaphonger', een muziektheatrale ode aan de overwintering op Nova Zembla. De treurmarsen van tuba en trombone kregen tegenspel van gitaren en een heus trapharmonium. Drie zangers vergroten het arctisch drama met huiveringwekkende teksten.

De Grote Zaal was gereserveerd voor de 'grote' namen. De Hoornse groep Johan is dat vooralsnog in hype-termen. Een fraaie debuut-cd en een waterval aan kranteninterviews konden niet verhelen, dat er live nog heel wat aan schortte. Hun songs in de beste Britpop-traditie kregen een matte uitvoering en niet de verwachte Anklang bij het publiek. The Gathering daarentegen speelde een thuiswedstrijd met haar symphonische metal. Zangeres Anneke van Giersbergen bezat furie, net zoals Trijntje Oosterhuis even later met haar groep Total Touch. Dikwijls leunden ze sterk op Mai Tai en Sister Sledge. Toch bracht hun mix van funk, disco en dance een welkome afwisseling in dit door rock gedomineerde spektakel.

Of door regio-rock. Deze in dialect gezongen variant die vorig jaar doorbrak, werd gememoreerd met een hernieuwd optreden van Skik. Pretpop op zijn Drents met een aanhoudende golf aan stagedivers. In de Binnenzaal zaten de grootste verrassingen verborgen. Gitbox bijvoorbeeld. Met nagenoeg niks zoog dit duo je vast. Over de rustige beat van een ritmebox benutte de zanger een kartonnen doos als drumstel. Zijn collega ondersteunde met felle slide-gitaar-akkoorden.

Eenzelfde vertrekpunt koos Richard Janssen, voormalig zanger van The Fatal Flowers en Shine. De enige stropdas op deze avond droeg hij, op een krijtstreepjespak nog wel. Met zijn in modlook uitgedoste nieuwe band Rex maakte hij een droomdebuut. Pure popsongs vol intensiteit gebracht met een natuurlijke présence die deze avond sporadisch aanwezig was. De alom geroemde zangeres Bloem kwam in dezelfde zaal niet verder dan de suggestie een fotokopie van de IJslandse sirene Björk te willen zijn. Dictie, lichaamstaal, dat onvervreemdbare vibrato, ja zelfs haar Pipi Langkous-look gebruikte ze om zo 'eigen' te zijn. Talent bezit ze zeker, maar dan nog te sterk verbloemd.

Voor Noorderslag 1997 waren ook dit jaar de bordjes 'uitverkocht' al weken van te voren uitverkocht. Vanuit zo'n riante positie moet het toch mogelijk zijn om als belangrijk podium voor de signalering van nieuw talent de noemers 'Nederland' en 'pop' minder smal op te vatten dan nu het geval was. Ons land kent namelijk ook een levendige scene op het gebied van salsa, klezmer, kaseko, afro en raï. Of is dat nog te glad ijs voor een Noorderslag die een echte omslag wil maken?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden