Vernietigend effect van Twitter op de 'Pakistaanse F. Scott Fitzgerald'

Mohsin Hamid die volgens Nesrine Malik zijn boeken als producten net zo agressief zou verkopen als een shampoofabrikant.Beeld Ed Kashi

Schrijver Mohsin Hamid stelt nooit recensies te lezen, maar 'retweet' ondertussen wel elk lofuiting over zijn romans naar zijn volgers.

Auteurs die Twitter gebruiken om hun werk onder de aandacht te brengen zijn geen zeldzaamheid. Logisch, gezien de mogelijkheden die het biedt om snel onder de aandacht van een groot publiek te komen. Genoeg schrijvers keren zich echter ook tegen dit mediumgebruik. De Pakistaan Mohsin Hamid leek ook onder deze laatste categorie te vallen. Recensenten vergeleken zijn stijl met de Amerikaan F. Scott Fitzgerald.

Een sympathieke man die zijn literaire triomf niet al te serieus neemt en alle lof afwimpelt, zo stond Hamid alom bekend. Schrijven is volgens hem als dansen voor een groot publiek: wanneer je weet dat mensen iets (positiefs of negatiefs) zeggen over je techniek, sla je dicht. Bewust van jezelf verlies je zo de spontaniteit.

Van de man die niet erg gefocust lijkt op aandacht van media en lezers blijft weinig over wanneer je de nieuwste berichten op zijn Twitter-tijdlijn bekijkt. Eerder deze maand verscheen zijn nieuwste roman How to Get Filthy Rich in Rising Asia. Sindsdien stuurt Hamid regelmatig quotes uit positieve recensies door naar zijn volgers, evenals complimenten van zijn lezers én de data van zijn boektour. Voor Nesrine Malik, commentator voor The Guardian, vormt dit de aanleiding om Hamid met een monster te vergelijken. Hij zou zijn 'product' net zo agressief promoten als de fabrikant van een nieuwe shampoo.

Malik stelt dat de Twitterberichten van Hamid typerend zijn voor de wijze waarop sommige schrijvers zich van hun uitgevers moeten proberen te verkopen aan een publiek. Degenen die er niet mee vertrouwd zijn, plaatsen alleen maar berichten over zichzelf en hun boeken. Malik raadt hen aan om meer over andere onderwerpen te tweeten zodat deze schrijvers de schijn van zelfpromotie kunnen ontwijken.

Hamid reageert laconiek op de kritiek van Malik. Hij plaatste op Twitter een link naar haar stuk en quote een 'bespreking' van zijn nieuwste boek uit een Egyptische krant van de recensent T. A. Amun: "Het beste geschreven werk sinds sinds de hiërogliefen". Direct hierop tweette Hamid dat de recensie verzonnen is en de Toetanchamon zijn boek niet heeft besproken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden