Vernederen is niet leerzaam, een strafoefening wel

Zoonlief lette weer eens niet op in de klas, waarop de meester hem in de hoek zette. Een vernederende straf, vinden zijn ouders. Of zitten ze te zeuren?

Hij is geen stille leerling, weten vader en moeder. Ze noemen hun achtjarige zoon enthousiast, ondeugend, hij zit niet graag stil: een echte jongen dus. Dat hij regelmatig irritatie wekt en op zijn kop krijgt van leerkrachten hoort erbij. Maar wat vandaag gebeurde in de klas ging toch wat te ver. Na een waarschuwing zette de mannelijke stagiaire zoonlief theatraal in de hoek. Hij zal best straf hebben verdiend omdat hij weer niet zat op te letten. Maar in de hoek zetten? Als voorbeeld voor de andere kinderen?

Moeder vindt het nogal uit de tijd. Om niet te zeggen vernederend: iemand met zijn gezicht naar de muur zetten, zodat alle kinderen het kunnen zien. Laat hem dan maar aan het eind van de dag het lokaal aanvegen. Of zijn deze ouders te soft geworden?

In de hoek moeten staan wordt als vernederend ervaren en iemand vernederen, zo moeten we ook kinderen duidelijk maken, dat moet je nooit doen, zegt Leo Prick. Hij schreef samen met Astrid Boon het boek 'Te gezellig in de klas', over ordeproblemen op school. "Door zo te straffen, geef je als leraar een slecht voorbeeld."

Een leerling die de les verstoort, is een serieus probleem, weet Prick. Niet alleen voor de leraar maar ook voor alle medeleerlingen. De meest voorkomende klacht in de klas is die over klasgenoten die storen. Een leerling in de klas straffen of voortdurend terechtwijzen versterkt alleen het storend effect. Dat gaat ten koste van de (werk)sfeer in de klas.

Toch is straffen niet erg, want het is best zinvol, reageert kinderpsycholoog en gedragstherapeut Ludo Driesen, auteur van het boek 'Hoe minder straffen?'. Maar dan moet de leerkracht wel duidelijk maken voor welk ongewenst gedrag precies hij de straf heeft gegeven. "Een straf moet ook verantwoord worden." Beter is het om de stoorzender de klas uit te sturen met een opdracht, vinden zowel Prick als Driesen. "Laat het een zinvolle opdracht zijn, zoals een schooloefening", zegt Driesen. Of misschien kan hij een excuusbrief schrijven, oppert Prick. "Acht jaar lijkt misschien wat jong, maar het gaat erom dat de leerling inzicht krijgt in wat hij met zijn gedrag teweeg heeft gebracht. Opschrijven kan daarbij helpen."

Reageren? Zelf een vraag insturen? Mail naar opvoedvraag@trouw.nl

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden