Vermeer naar de veiling

AMSTERDAM - Vandaag wordt voor het eerst in tachtig jaar een schilderij van Vermeer geveild. 'De jonge virginaalspeelster' zal de eigenaar naar verwachting tientallen miljoenen gaan opleveren. Het Mauritshuis gaat niet bieden.

Het is maar een klein schilderijtje, zo'n 25 bij 20 centimeter. Maar omdat het oeuvre van Johannes Vermeer slechts 36 werken omvat, verkeert de kunstwereld in grote opwinding over de veiling bij Sotheby's in Londen van dit kleinood. 34 schilderijen hangen in musea, waarvan zeven in Nederland, de Engelse koningin heeft er één en de nazaten van Baron Freddy Rolin hebben de laatste.

Dat deze nog niet in een museum hangt, komt voor een deel omdat de authenticiteit ervan sinds de Tweede Wereldoorlog omstreden is. De meestervervalser Han van Meegeren had zoveel valse Hollandse meesters op de markt gebracht, dat ook de echtheid van deze Vermeer betwijfeld werd. Een internationale commissie heeft het schilderij tien jaar bestudeerd en concludeert nu dat dit een echte Vermeer moet zijn.

,,Honderd procent zekerheid heb je nooit. Maar alles wijst erop dat dit een Vermeer is,'' aldus Frits Duparc, directeur van het Mauritshuis en lid van het onderzoekscomité. ,,Eén detail doet speciaal de twijfel rijzen. De gele omslagdoek die de vrouw draagt, lijkt een latere toevoeging van iemand anders. Voor de rest is dit een typische Vermeer.''

Het is een echte Vermeer. Maar is het dan ook een goede Vermeer? Duparc: ,,Nee. Dit is zeker niet een van mijn favorieten. Het is een van zijn allerlaatste schilderijen. Ik denk van na 1670. Rembrandt werd steeds beter naarmate hij ouder werd. Vermeer niet. Zijn beste periode ligt rond 1660, toen hij 'Gezicht op Delft', 'Het meisje met de parel', 'Het melkmeisje' enzovoorts schilderde. Dit schilderij heeft een aantal zwakheden, zoals de weinig subtiele sjaal. Die plooien zijn geen plooien, maar worstjes. En de handjes van de vrouw zijn ook zwak. Ze heeft geen polsen.''

Het Mauritshuis zal vanavond niet bieden. Duparc: ,,Nog afgezien van de prijs, is dit werk niet zodanig dat het de collectie naar een hoger niveau tilt.'' Wat de prijs gaat worden, weet hij niet. ,,Twintig miljoen pond? Dertig miljoen pond? Ik heb geen idee.'' Toch zal Duparc de veiling met spanning volgen. ,,Het zou jammer zijn als het schilderij weer achter slot en grendel verdwijnt.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden