Verloren Japans paradijs

Een klimop kronkelt over de witte muur. De plant klimt voorbij een stoel zonder zitting, met alleen het draadijzer zichtbaar. Plastic dinosaurussen staan op de grond. De ruimte - rommelig en uitgeleefd - is het balkon van Nobuyoshi Araki (71), een van de meest beroemde fotografen uit Japan. Het is een nauwelijks gestileerde ruimte, in tegenstelling tot zijn andere werk, met alleen een plastic olifant op de vloer. Het balkon is zijn heiligdom, vertelde hij in interviews, waar Araki voorheen genoot van het gezelschap van zijn vrouw en zijn kat - inmiddels beiden overleden. De fotograaf heeft meer dan 350 fotoboeken op zijn naam staan. Hij maakte onder andere beelden van zijn vrouw tijdens hun huwelijksreis en beelden van haar laatste levensdagen.

De foto's van het balkon vormen het nostalgische deel van een tweeluik. In het andere deel brengt Araki het werk waarmee hij beroemd is geworden, dat van vrouwen, soms vastgeboden door middel van bondage, soms gekleed, soms naakt. Veel van zijn foto's zijn erotisch, een deel daarvan pornografisch. Zijn werk is onlosmakelijk verbonden met de bloei van de Japanse pornografie in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, maar nog steeds is zijn werk enorm populair. De IJslandse zangeres Björk trad op als een van zijn modellen en onlangs fotografeerde hij Lady Gaga.

De foto's van de vrouwen zijn opvallende kleurrijke en gestileerde beelden; zeker afgezet tegen de sobere presentaties van het zicht op zijn balkon. Het tweeluik lokt verschillende interpretaties uit: het zou een vertaling zijn van werk en privé, van het huiselijke en het erotische, het persoonlijke en het onpersoonlijke. Maar toch zijn de foto's van de vrouwen niet geheel onpersoonlijk. Naast elke vrouw is een plastic dier te ontwaren, soms een olifant, dan een dinosaurus. Een dier dat eerder was opgedoken op het balkon en nu de oversteek heeft gemaakt. Zelf zegt Araki dat hij een persoon is die voortdurend gezelschap nodig heeft, in strijd tegen zijn eenzaamheid. "Deze monsters zijn mijn alter-ego. Ze tonen mijn verlangen om ín mijn foto te zijn, alsof ze onderdeel zijn van mijn lichaam. Ik hou van deze dinosaurussen en ik heb het verlangen om altijd bij ze te zijn en dinosaurussen te verzamelen. Dit is een seksueel verlangen. Ik wil foto's maken van de dingen waar ik van houd en waar ik altijd bij wil zijn.'' De titel van deze expositie 'It Was Once a Paradise' vertelt al meer over zijn thema: rouw. Daarvoor heeft hij veertig tweeluiken geselecteerd; een niet eerder vertoonde serie van nieuw werk.

23 april t/m 16 juli, 'It Was Once a Paradise', Galerie Alex Daniels - Reflex Amsterdam, Weteringschans 83 in Amsterdam. Meer informatie: www.reflexamsterdam.com

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden