Update

'Verlies maakt Nederlanders bescheidener'

Een teleurgestelde fan gisteravond.Beeld anp

Het verlies gisteravond tegen Duitsland zal geen grote gevolgen hebben voor het Nederlandse imago als voetballand. 'Het buitenland is helemaal niet zo veel met ons bezig als we denken. We werden daar vaag waargenomen als een buitenproportioneel voetbalteam', zegt schrijver en massapsycholoog Jaap van Ginneken.

Hij vermoedt dat het verlies er in ieder geval toe leidt dat Nederlanders wat bescheidener worden in hun eigen waarneming. 'Realistischer; dat we niet meer automatisch denken dat we altijd in de finale komen te staan', aldus Van Ginneken.

Hij verbaast zich al langere tijd over die massieve gedachte van de Nederlanders, terwijl er veel rijkere landen zijn die hun voetbalclubs veel beter kunnen onderhouden. 'Een finaleplaats is helemaal niet zo vanzelfsprekend. We verkijken ons daar al decennialang op. In die gedachtevorming zijn we vooral bezig informatie binnen te halen die ons ego streelt.'

Stemmingsbesmetting
Van Ginneken publiceerde enige tijd geleden het boek Het enthousiasme virus, dat gaat over stemmingsbesmetting. In dat verband vindt hij het interessant of de kater nu zich ook naar andere domeinen vertaalt. 'Dat kan bij het consumentenvertrouwen een rol spelen. Er is zelfs onderzoek waaruit blijkt dat bij het land dat het wereldkampioenschap verliest, de beurskoersen 14 procent achterblijven dan elders.'

Zo schoten in Duitsland de verkoop van de morning afterpil en het geboortecijfer omhoog toen de Duitsers een keer wereldkampioen werden. Van Ginneken verwacht dat de negatieve stemming in Nederland een paar dagen aanhoudt, alsof er sprake is van een storing in het weerbeeld.

'Bovendien hebben we nog een herkansing tijdens de Olympische Spelen en misschien zelfs de Tour de France. De schaarse overwinningen die we daar misschien halen, zullen dan met driedubbel fanatisme worden gevierd om zo de overtollige Oranjeartikelen toch hun dienst te laten bewijzen.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden