Verlies lijden maar toch naar de beurs

In HelloFresh-dozen zitten ingrediënten met bijbehorende recepten.Beeld ANP

HelloFresh gaat naar de beurs terwijl het nog geen winst maakt. Een fenomeen dat steeds vaker opduikt.

Waarom wachten met een beursgang tot je bedrijf een stabiel marktaandeel heeft en je beleggers kunt paaien met miljoenenwinsten? Die manier van zakendoen lijkt anno 2017 volslagen achterhaald. Steeds vaker kiezen firma's voor de gang naar de beurs voordat er nog maar een cent winst is gemaakt. Zo ook maaltijdboxbezorger HelloFresh.

Na het eerste half jaar van 2017 stond er onderaan de streep van HelloFresh ruim 80 miljoen euro verlies. Ongeveer evenveel als in heel 2016. Toch maakte het bedrijf met zijn hoofdkantoor in Berlijn gisterochtend bekend op 2 november de gang naar beurs in Frankfurt te maken. Met de aandelenemissie hoopt HelloFresh tussen de 243 en 311 miljoen euro op te halen. Met dat geld wil het bedrijf in de toekomst nog veel meer dozen met complete maaltijden en receptuur bezorgen.

Groei is alles

In een mooie verpakking gegoten groeicijfers, zoals een verdubbeling van de omzet in 2016 (597 miljoen euro) en een forse toename van het aantal actieve klanten wereldwijd (volgens HelloFresh nu 1,3 miljoen, vorig jaar nog 850.000), moeten durfinvesteerders overhalen aandelen van de maaltijdboxbezorger te kopen. "En die zijn er altijd wel", zegt beursanalist Wim Zwanenburg van Stroeve Lemberger. "Vermogende partijen zoals private-equityfondsen kunnen vrij zorgeloos investeren in zulke bedrijven. Zij spreiden het kapitaal over tien van dergelijke firma's, een of twee tophits en de investering is ruimschoots terugverdiend."

Dat geldt niet voor een particuliere belegger. Voor Zwanenburg is HelloFresh dan ook een no-go. "Als ik kijk naar zo'n nieuw bedrijf vraag ik me af hoe uniek het concept is en of ze iets bezitten waarmee ze concurrentie kunnen afhouden, zoals een enorme database. Dat zie ik bij HelloFresh niet. De concurrentie op de bezorgmarkt van eten is fors, met het gigantische Amazon als nieuwste speler in de Verenigde Staten."

Steeds meer verliesgevende bedrijven, vaak actief op het internet of in de techsector, kiezen nog voordat er winst wordt gemaakt voor een beursgang. Een fenomeen dat vanuit de VS naar Europa lijkt te zijn overgewaaid. Het ene succesvoller dan het andere. Zo doet TakeAway.com het bijvoorbeeld prima op de beurs in Amsterdam: in een jaar tijd steeg de beurswaarde van de bezorger met 80 procent. En dat terwijl TakeAway in 2015 nog 19,5 miljoen euro verlies draaide. En wat te denken van Amazon, al eerder even genoemd. Zonder een cent te hebben verdiend betrad de Amerikaanse webshop in 1997 de beurs. De aandelen die toen voor 18 dollar verhandeld werden, kosten nu bijna 1000 dollar. Snap, het bedrijf achter de foto-app Snapchat, en microblog Twitter hebben echter laten zien dat het ook anders kan lopen: niet ieder internetbedrijf dat bij een beursgang nog fors verlies lijdt, gaat het later goed doen op de aandelenmarkt. Aandeelhouders van die bedrijven zagen de waarde van hun belegging voor een deel verdampen.

Toch zijn het de succesverhalen die maken dat beleggers bang zijn om iets te missen denkt Bart Peters van Active Hedge, dat informatie verstrekt aan fondsenbeheerders. "De trend is om mee te doen. Mensen worden hebberig en zijn daardoor blind voor de risico's. Echt niet elk nieuw bedrijf wordt een succes."

Hyves

Volgens Peters is vaak sprake van een hype. "Een verkoper van potjes pindakaas is eenvoudig in te schalen. Onderaan de streep zie je hoeveel potjes er zijn verkocht en hoeveel winst er wordt gemaakt. Het product is eenvoudig te begrijpen. Bij internetbedrijven is het juist veel abstracter wat ze doen, en dus ga je mee met de hype."

Als een van de mooiste Nederlandse voorbeelden noemt Peters Hyves. "Dat ging weliswaar niet naar de beurs, maar in 2009 was het social-mediaplatform niet meer weg te denken in Nederland, iedereen had een profiel. En net nadat Telegraaf Media Groep het bedrijf kocht voor tientallen miljoenen, werd het ingehaald door de realiteit. Facebook kwam en Hyves bestaat nu niet eens meer."

Lees ook:

Maaltijdboxen zijn gewild, bezorgers ruiken hun kans
Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl naar de beurs (2016)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden