Verliefd, naïef en bankrovend

De zomervakantie staat voor de deur. Wat te doen met de kinderen? Trouw tipt het mooiste theater, de leukste festivals en de beste musea.

In de repetitieruimte van Toneelschap Beumer&Drost staat een houten schiettent, beschilderd met woestijnbeelden vol zand, cactussen en cowboyhoeden. Het is het decor van de muzikale zomerfestivalvoorstelling 'Chuck&Charlene', geïnspireerd op de roemruchte bankrovers Bonnie en Clyde.

Schrijver Peter Drost en regisseur Michael Helmerhorst geven een kijkje achter de schermen. Zo op het oog is hun schiettent een rommelige kijkdoos vol met houten schotten, die heen en weer schuiven en door licht van sfeer veranderen, maar er komt een oogstrelend beeldverhaal uit tevoorschijn. Met sprekende stoelen, een bewegende auto die langs billboards over de snelweg lijkt te racen, filmisch geschilderde bankgebouwen, een sfeervol verlicht boshuisje om te schuilen én een klopjacht op de bankrovers door de politie. Toch komt er nauwelijks techniek aan te pas: één multitaskende technicus trekt, klapt en schuift deze beeldenreeks vol geluidseffecten tevoorschijn.

"Ik wilde een roadmovie maken met een tweetal dat op de vlucht is", vertelt Drost. "Ik dacht al snel aan de verliefde bankrovers Bonnie en Clyde, die in de jaren dertig een spoor van dood en vernieling achter zich lieten." Veel ouders kennen de gelijknamige film uit 1967, maar voor kinderen is het een nieuw verhaal. "Het geweld en het schietwerk zijn voor een kinderpubliek niet meer origineel. Ik vond het mooier om er een verliefd duo van te maken met een naïeve kijk op het leven. Chuck en Charlene begrijpen de regels niet zo goed. Ze vinden bijvoorbeeld dat je de auto van iemand anders best even kunt lenen, als je hem maar weer terugzet. Ze raken verstrikt in een bankroof omdat ze denken dat ze de buit eerlijk hebben gekregen. Ze zijn bandieten tegen wil en dank, met een eigen levensfilosofie waar ze écht in geloven."

De theatermakers lieten zich inspireren door oude films en groot gemonteerde operettes uit het begin van de vorige eeuw. "De grote, gekunstelde gebaren en gevoelens daarin passen goed bij een festival . We laten het publiek zien dat het allemaal maar theater is, en tóch geloven ze dat het echt gebeurt."

Peter Drost speelt de rol van Chuck en Brigitte Lagcher is zijn tegenspeelster Charlene. Hoe bewegen zij zich in zo'n kleine ruimte vol grote rekwisieten? "Ze spelen volgens de theatrale regels van een kijkdoos", legt de regisseur uit. "Dat vraagt om strak en gestileerd spel, je moet in lijnen en vormen denken. Het is een beetje filmisch en stripverhaalachtig." Hij pakt een paneel in de vorm van een oldtimer en Drost demonstreert met welke bewegingen hij in die auto achteruit lijkt te racen.

De voorstelling heeft een opzettelijke knulligheid die door de vormgeving erg komisch uitwerkt. Zoals het countrynummer 'Electric cowboy', waarvoor de acteur zich in een ingenieus ontworpen pak hijst. Terwijl hij in de rol van Chuck zijn nummer zingt, knipperen de gekleurde lichtjes op zijn stoere jack precies in het ritme van de muziek. "Hoe meer een artiest op zijn retour raakt des te grootser dost hij zich uit", zegt hij terwijl hij zijn pak weer weglegt.

De countrynummers die zijn gecomponeerd door Kees van der Vooren zijn aanstekelijk, met mondharmonica, huilende gitaren en een vrolijke upbeat. Hij schreef zelfs een hitsingle voor Chuck en Charlene: 'Tranen trekken'.

In hun gloriedagen waren Chuck en Charlene beroemd, maar sinds Chuck is geraakt door een verdwaalde kogel - die in de voorstelling kan praten! - slijten ze hun dagen in de schiettent op de kermis. Aan de zijkant hangen de prijzen die zijn te winnen: Chuch en Charlene Barbies in cowboydracht. "Met een lege blik in de ogen is het echtpaar vervallen in een trieste kermisroutine. In de voorstelling kijken ze terug op hun romance, die ooit zo mooi begon."

Chuck&Charlene speelt van 1 t/m 13 juli op diverse festivals en na de zomer in theaters. Info: www.beumerendrost.nl

Nog meer theatertips

ASO

In de locatievoorstelling 'ASO' van BonteHond wordt een Kunstwerk onthuld op een hangplek voor jongeren. De kunstenaar vertelt over zijn werk, maar de gabbers en joggers hebben daar zo hun eigen gedachten over. Meiden maken selfies voor het kunstwerk, een rokende moeder met kinderwagen bemoeit zich er ook mee en de straatcoach probeert te bemiddelen. Een voorstelling vol dans en discussie over wat kunst met je doet.

3 juli t/m 17 augustus op diverse festivals. Info: www.bontehond.net

Ultranormaal

De voorstelling 'Ultranormaal' van DOX gaat over de vraag hoe we dansen als we ons niets van de verwachtingen van anderen aantrekken. Iedereen danst wel eens voor de spiegel of zingt onder de douche. Maar waarom durft bijna niemand het in het openbaar te doen? Getrainde dansers maken indruk maar als een niet-danser helemaal opgaat in de muziek wordt het ontroerend. De dansers van DOX 'dance like nobody's watching'!

11 juli t/m 7 september op diverse festivals Info: www.wijzijndox.nl

Bodybuilders

'Bonte avond van bodybuilders', de hit van Theater Artemis , is opnieuw te zien. Regisseur Jetse Batalaan maakte de voorstelling met een hechte groep kickboksers uit Rotterdam. Op het toneel staan stoere mannen met humor, glimmende lijven en jaloersmakende sixpacks. Ze zingen hun dialogen met ingehouden stem en wagen zelfs een dansje.

13 t/m 16 augustus op festival Boulevard. Info: www.artemis.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden