Verlegen Birdy krijgt de Melkweg muisstil

Je zou bijna denken dat we in bijzondere tijden leven, met al die tienermuzikanten die met hun eerste album al wereldwijd doorbreken. Adele gaf een paar jaar geleden het goede voorbeeld en kreeg daarna gezelschap van al even jonge artiesten als Jake Bugg, Lorde en Birdy. De laatste was zelfs nog maar vijftien toen ze een enorme hit scoorde met het nummer 'Skinny Love', een cover van Bon Iver. Maar in werkelijkheid zijn tieners die een verpletterende entree maken zo oud als de popmuziek. Denk bijvoorbeeld maar eens aan Kate Bush, die negentien was toen ze in 1978 verraste met haar debuutalbum 'The Kick Inside', waarop enkele songs waren te vinden die ze al op dertienjarige leeftijd had geschreven. De inmiddels zeventienjarige Britse zangeres Birdy heeft nog meer gemeen met Kate Bush. Net als Bush heeft ze immers naam gemaakt met haar pianoballades en net als haar landgenote is haar hoge stemgeluid haar handelsmerk.

Gaat Birdy, die werd geboren als Jasmine van den Bogaerde en haar artiestennaam dankt aan de bijnaam die haar ouders haar gaven omdat ze als baby een vogelbekje trok als ze gevoed wilde worden, net zo'n roemrijke carrière tegemoet als haar oudere collega? De voortekenen lijken gunstig.

Zo bewees de zangeres afgelopen dinsdag door voor een uitverkochte Melkweg aan te treden dat ze al een eigen publiek heeft verworven én liet ze in Amsterdam horen dat haar sound volop in beweging is. Zo bracht ze bij haar optreden niet alleen ingetogen folkpop- en pianocovers van haar debuutalbum, maar ook enkele zelfgeschreven en rijk geïnstrumenteerde popnummers van de opvolger 'Fire Within'. Juist die afwisseling tussen verstilde en aanstekelijke songs gaven haar optreden de nodige dynamiek.

Gelukkig maar, want qua presentatie was het concert vrij statisch doordat Birdy bij de meeste nummers roerloos achter haar vleugel zat. En wanneer ze zich tussen de songs door tot haar fans richtte, klonken haar woorden zo zacht en verlegen dat ze nauwelijks te verstaan waren.

Toch scoorde de zangeres in Amsterdam een dikke voldoende. Dat lag zoals gezegd aan de goed uitgebalanceerde mix van ballads en up tempo-nummers ('Light Me Up', 'Maybe') die voor een fraaie spanningsboog zorgde. Maar het meeste indruk maakten toch Birdy's kwetsbare en loepzuivere vocalen, die een ware streling voor het oor waren en bij het prachtige 'Words As Weapons' de Melkweg muisstil kregen. Zo bood Birdy geen muziek die je in vuur en vlam zette, maar wel een avond vol kalm genieten.

In 2014 keert Birdy terug voor drie Nederlandse concerten in Amsterdam (14/2, Paradiso), Eindhoven (Effenaar 16/2) en Groningen (Oosterpoort 17/2).

pop

Birdy ***

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden