Verkoper van straatkrant levert ook tas

Boodschappen doen, tas vergeten? In Utrecht biedt de straatkrantverkoper uitkomst. Sinds dit weekend staat hij voor de supermarkt met het nieuwe nummer van Straatnieuws én een papieren boodschappentas. Daarop staat in koeienletters: ’Wil je mij vasthouden?’

Met deze koppelverkoop heeft Straatnieuws een primeur, zegt hoofdredacteur Frank Dries: „Wij zijn trendsettend bezig in de daklozenkrantenwereld.” De tas lijkt een slimme manier om de omzet van de verkopers te verhogen: wie toch een drager zocht voor zijn diepvriespizza, koopt meteen de krant erbij.

De krant zelf is ook de moeite waard, benadrukt Dries. Zo’n twee jaar geleden vernieuwde hij het blad, om de ’daklozenvermoeidheid’ onder de Utrechtse bevolking te bestrijden. Straatnieuws veranderde in een ’regionaal maandblad’, met nog maar tien procent daklozennieuws. De nieuwe formule heeft volgens Dries succes: „Mensen kopen de krant nu omdat ze ’m leuk vinden. Het is geen aanschaf uit medelijden meer.”

Met de tas hoopt hij ook op ’een verbindend effect’ tussen klant en verkoper. Een studente van de Utrechtse kunstacademie bedacht de tekst en probeerde de tas met succes uit op straat: „Allerlei mensen kwamen op haar af, en zeiden: ’Ja hoor, jou wil ik wel even vasthouden.’”

Nu heeft deze jonge vrouw vermoedelijk een hogere aaibaarheidsfactor dan de gemiddelde verkoper van Straatnieuws, geeft Dries toe: „Maar ik hoop toch dat er straks suf gehugde verkopers bij ons kantoor binnenkomen.”

Supermarktketen Albert Heijn is benieuwd wat de klanten van de daklozentassen vinden, zegt AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh. Ze weet nog niet of Straatnieuws het concern een zware concurrentieslag gaat toebrengen: „Wij bieden zelf kwaliteitstassen aan die zware boodschappen kunnen dragen en meerdere keren meegaan.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden