Verkoop Mini’s stagneert, VDL Nedcar schrapt banen

De assemblage van de Mini bij VDL Nedcar in Born.Beeld Roger Dohmen, Hollandse Hoogte

Door ingezakte autoverkopen bij opdrachtgever BMW, moet de fabriek van VDL Nedcar in Born banen schrappen.

Waar ter wereld je ook een Mini Countryman of een Mini Cabrio ziet rijden, de twee modellen zijn allemaal gebouwd door VDL Nedcar in het Limburgse Born. Maar deze hippe stadswagens, en de eveneens in Born gebouwde Mini Hatch en de BMW X1, kampen met een dip in de verkoop. Daardoor gaat VDL Nedcar komend jaar minder auto’s produceren en moet het bedrijf zo’n duizend banen schrappen. 

Er zullen geen gedwongen ontslagen vallen, laat woordvoerder Miel Timmers van VDL Nedcar weten: “Het gaat om vijfhonderd mensen die zijn aangetrokken vanwege het afgelopen piekjaar, dat zijn dus medewerkers die als het ware al ‘extra’ zijn en van wie het contract afloopt. Verder verdwijnen er driehonderd banen door natuurlijk verloop en nemen we afscheid van tweehonderd uitzendkrachten.”

In totaal werken er 7200 mensen bij de fabriek in Born, die in staat is om in een tweeploegensysteem en met behulp van 1300 robots zo’n 200.000 auto’s per jaar in elkaar te zetten. Dat de productie en het aantal medewerkers nu wordt teruggebracht is het gevolg van minder bestellingen door opdrachtgever BMW, ook het moederbedrijf van Mini.

“Het zit bij BMW even niet zo lekker”, zegt autokenner Wim Oude Weernink van autoplatform Automotive Management. “De verkoop stagneert even en dat is dan meteen te merken in de fabriek. De tijd dat autofabrieken hele weilanden vol auto’s afleverden als voorraad ligt bovendien ver achter ons.”

Nieuwe meetmethode

De in Born gebouwde modellen van de BMW-groep (die ook Mini’s bouwt in het Britse Oxford) zijn weliswaar succesvol, maar de vraag naar auto’s in het algemeen is in de gehele Europese Unie tijdelijk afgenomen, na eerst juist extra te zijn gestegen. Dat komt door de invoering, sinds 1 september, van een nieuwe meetmethode voor brandstofverbruik, de zogeheten WLTP-test. Die maakt auto’s duurder, waardoor veel mensen snel een auto kochten vóór de verplichte test.

Toch is die ‘WLTP-boomerang’ volgens Timmers van VDL Nedcar niet per se de oorzaak van BMW’s besluit om de productie terug te brengen. “Dat was al eerder met BMW afgesproken. Een personeelsbestand dat groeit en krimpt hoort erbij als je meebeweegt met de klant.”

Dat ‘meebewegen’ kan ook de andere kant weer opgaan. VDL Nedcar verwacht dat de productie in 2020 weer zal aantrekken en dat het dan ook weer extra mensen nodig zal hebben.

Vakbond FNV is vanzelfsprekend begaan met het lot van de Nedcar-medewerkers. Hans Wijers, bestuurder van FNV Metaal: “Het is nu juist de kunst om ze te blijven binden en boeien, want binnenkort zijn ze weer keihard nodig.”

Lees ook:

BMW en Audi vrezen Amerikaanse drempel

Als Trump de import van Duitse auto's extra gaat belasten, hebben Audi, BMW en Mercedes een probleem.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden