Verken de stad eens op de fiets

New York: over de Brooklyn Bridge van Brooklyn naar Manhattan. (FOTO LEX VAN LIESHOUT, ANP)

Een stedentrip betekent meestal zere voeten van het sjokken langs bezienswaardigheden. Maar er is goed nieuws: een groeiend aantal steden raakt in de ban van de fiets.

Steeds meer steden hebben de fiets ontdekt om zich milieubewust te profileren. Wereldsteden als Parijs, Berlijn en New York investeren in de aanleg van nieuwe fietspaden. Daarnaast zinnen veel gemeentes op toegankelijke manieren om een fiets te huren. Parijs heeft bijvoorbeeld sinds 2007 het Vélib’-systeem. Door de hele stad zijn fietsstations ingericht waar je met een creditcard een fiets kunt huren. Het systeem is naar andere Franse steden als Lyon en Rouen overgeslagen en ook Barcelona en Londen hebben inmiddels een vergelijkbaar fietsverhuursysteem.

In Parijs heeft de Vélib’ ervoor gezorgd dat de fietser een gewoon element in het straatbeeld is geworden. Radius: „Vroeger stond ik uren te wachten als ik een foto wilde maken van een fietser in Parijs”, zegt stadsliefhebber Peter Holthuizen. „Nu zie je ze overall. Fietsen in Parijs is heel gewoon geworden.”

Holthuizen zag de Vélib’s twee jaar geleden voor het eerst in de Franse hoofdstad. Sindsdien maakt hij bij elk bezoek gebruik van de fietsen. „Er gaat een wereld voor je open. Je bent opeens verkeersdeelnemer met de Parijzenaars en omdat je de fiets makkelijk pakt en weer wegzet, is het net of je er woont. Een voordeel is ook dat je de hele tijd in beweging bent. Soms moet je flink klimmen, bijvoorbeeld als je van de Seine naar de Sorbonne gaat. Dat is goed voor de conditie.” Lachend: „Tenminste, als je niet zoals ik daarna een pannenkoek met slagroom en chocolade gaat eten!”

Ook de bewoners van Berlijn hebben de fiets ontdekt als schoon en snel vervoermiddel. „Steeds meer Berlijners gaan fietsen”, vertelt Linda Huijsmans, die een fietsgids voor Berlijn schreef. „Er is zelfs een vestiging van de Nederlandse fietsenmaker Fietsfabriek, die ook bakfietsen verkoopt.”

Dankzij de inspanningen van de Berlijnse overheid is de stad volgens Huijsmans een waar fiets-Mekka geworden. „Er zijn veel fietspaden en er komen er ook steeds meer bij. Daarnaast is Berlijn net als Nederland vlak, dus je hoeft geen heuvels te beklimmen. En je kunt de fiets ook makkelijk meenemen in de S- en U-bahn. Je kunt zelfs stellen dat Berlijn inmiddels fietsvriendelijker is dan Amsterdam. Alles is tien keer groter en de wegen breder. Toen ik daar was realiseerde ik me pas hoe we ons in Amsterdam door smalle straten proppen, terwijl je in Berlijn rustig kunt fietsen.”

Een fiets-Mekka is New York nog niet. Toch grijpen inwoners en bezoekers ook daar steeds vaker naar de fiets. „Fietsen in New York is nog steeds bijzonder, maar het is wel aan het veranderen”, vertelt Roos Stallinga, schrijfster van de fietsgids ’Ride with me NYC’. Volgens Stallinga heeft het stadsbestuur van New York sinds een jaar of twee meer aandacht voor fietsers. „Men wil het fietsen in de stad promoten en steeds meer New Yorkers gebruiken de fiets als transportmiddel.”

Ondanks het drukke verkeer in de Big Apple is het volgens Stallinga heel goed mogelijk de stad fietsend te verkennen. „Fietsen in New York gevaarlijk? Ik heb het drie jaar lang gedaan toen ik er woonde en ik ben er nog! Je moet wel goed opletten en er niet vanuit gaan dat de auto’s je zien. Maar als je dat doet, gaat het goed.” Voor Stallinga is fietsen juist een prettige manier om New York te verkennen. „De stad heeft veel energie en een grote gelaagdheid. Als je door New York fietst maak je dat heel bewust mee.”

Wie als toerist een stad op de fiets wil verkennen, zal geen moeite hebben een fiets te vinden. In Parijs is een stevige Vélib’-fiets de beste optie, want het eerste half uur is gratis. Daarna lopen de kosten op, maar wie van fietsstation naar fietsstation fietst kan voor een habbekrats de stad verkennen. Peter Holthuizen: „De laatste keer dat ik in Parijs was, was ik voor vijf dagen fietsen ongeveer twaalf euro kwijt.”

In Berlijn wemelt het van de fietsverhuurketens, terwijl ook vrijwel alle hotels hun gasten de mogelijkheid bieden om een fiets te huren. Ook in New York is het een fluitje van een cent om aan een fiets te komen. Veel fietswinkels verhuren tweedehands fietsen en daarnaast zijn er tal van verhuurbedrijven. Wel liggen de kosten een stuk hoger dan in de Europese steden. Een fiets huren kost gemiddeld tussen de 35 en 40 dollar per dag.

Naast het voorkomen van zere voeten is sightseeing per fiets ook aan te raden, omdat je op die manier de minder bekende plekken van een stad kunt ontdekken. Peter Holthuizen: „Als je loopt neem je de snelste route, maar met de fiets maakt een straat verder niks uit. Zo ontdek je verrassende plekken waar je anders niet zou komen.”

Niets is momenteel zo hot als fietsen door steden, stelt Joke Radius, die een gids schreef met fietstochten door Parijs. Daarin leidt ze de fietser bewust langs de minder bekende plekken van Parijs. „Mijn routes door Parijs gaan niet langs de Eiffeltoren of de Arc de Triomphe, maar door allerlei wijkjes waar je anders niet komt. Zo heb je bij de Notre-Dame allemaal leuke kleine straatjes waar niemand komt.”

Ook de zes routes in de gids ’Fietsen in Berlijn’ laten de bezoeker de achterkant van de stad zien. Zoals de route door het oude Oost-Berlijn, die onder meer langs de Karl Marx-Allee gaat, een straat met marxistische architectuur waar vroeger de partijleden woonden. Maar de tocht toont de fietser ook de rommelige achterkant, waar ten tijde van de DDR de arbeiderskrotten stonden. Anno 2010 zijn die woningen echter heel hip geworden en de wijk is uitgegroeid tot een centrum voor jongerencultuur, met veel cafés en terrassen. En wie het fietsen moe is, moet zich beslist eens neervleien op een van de stadsstranden van Berlijn, zoals het eerste stadsstrand achter het Museum Insel. Huijsmans: „Er is een barretje en er staan stoelen en palmen. Zo relaxed!”

Berlijn: mijd de Kurfÿrstendamm. (FOTO REUTERS) Beeld REUTERS
Parijs: deelnemer aan het verkeer. (FOTO AP) Beeld ASSOCIATED PRESS
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden