Verkeersregelaars leren vooral gezag uit te stralen

Automobilisten reageren soms agressief op verkeersregelaars. Tijdens hun training leren verkeersregelaars Ikeasituaties te voorkomen.

Op de rustige Boslaan in Hoofddorp komt met flinke vaart een zilvergrijze auto aangereden. Een tengere man in een oranje vest maakt met zijn hand een stopteken. De auto wijkt uit en rijdt ongehinderd verder. Zes andere oranje hesjes slaan het tafereel gade vanaf de stoep. „Ik rijd gewoon door hoor”, zegt bestuurder Dilo van Commenée met een lachje als hij het portier opent. „Verkeersregelaars, wat een flauwekul.” Dan stapt hij in zijn rol als docent. „Nog een keer proberen? Zorg dat je me stopt. Jij bent de baas.”

Een levensechte situatie, want steeds vaker trekken bestuurders zich niets van verkeersregelaars aan. „Er is steeds meer agressie tegen onze mensen”, zegt Onno van Commenée, directeur van het Amsterdamse uitzendbureau Individu en ver familielid van de docent. „Het blijft niet meer bij het toewensen van allerlei ziektes of het opsteken van een middelvinger. Nu rijden ze bijvoorbeeld over je tenen heen, of ze rijden met volle snelheid op je af.” Ook Robin van Doorn van het Utrechtse bedrijf Algemene Verkeersdiensten signaleert een toename van geweld. „Er is dagelijks agressie. Wekelijks hebben we lichte aanrijdingen.”

Traffic Support in Zwolle heeft andere ervaringen. „Mensen raken beter bekend met het fenomeen verkeersregelaar. Daardoor is er juist minder agressie”, zegt Mark Ponne. Toch was het een werknemer van zijn bedrijf die afgelopen week overleed na een aanrijding op het parkeerterrein van een Amsterdamse Ikea. Het slachtoffer kwam een collega te hulp, die een automobilist aansprak op het parkeren op een invalidenplek. De bijrijder sprong vervolgens achter het stuur en reed achteruit op de verkeersregelaars in. Maar volgens Ponne gaat het om een incident.

„Je moet er vooral stáán”, houdt Dilo van Commenée zijn klasje bij Individu voor. „Je hebt het vestje niet eens nodig als je goed overkomt.” Individu is hofleverancier van de Amsterdamse verkeersregelaars. De cursus begon met een dagje theorie. Vandaag is het tijd voor het praktijkdeel in Hoofddorp. Als iedereen geoefend heeft op Van Commenée als bestuurder, neemt hij de groep mee naar een voorrangskruising. Als eerste stappen Wiekash Binda en Abdelilah El Marcouchi de kruising op. Ze moeten het verkeer op de voorrangsweg tegenhouden ten gunste van het verkeer uit de zijstraten.

Individu en Algemene Verkeersdiensten wijten het toegenomen geweld tegen verkeersregelaars aan een verharding van de maatschappij. „De wetgever moet het makkelijker maken om overtreders in het verkeer te straffen”, vindt directeur Onno van Commenée. De bedrijven geven zelf extra communicatie- en gedragstrainingen aan hun werknemers. „Je moet ook een beetje begrip tonen als mensen bij een evenement urenlang in de file staan en voor de zoveelste keer een stopteken krijgen”, stelt Van Doorn van Algemene Verkeersdiensten. Zijn verkeersregelaars hebben verder een uniform dat meer gezag moet afdwingen.

Bij het examen in Hoofddorp valt de agressie mee. Een man met een stoppelbaardje leunt vermoeid tegen zijn stuur als El Marcouchi hem laat stoppen. Een paar auto’s achter hem begint iemand te toeteren. Een oudere vrouw op de fiets krijgt voorrang, en dankt de verkeersregelaars vriendelijk. Zo kan het dus ook.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden