Verkeerspolitie moet terug in regiokorps

Van een onzer verslaggevers APELDOORN - De verkeersdienst dient weer in ere te worden hersteld. Elk regionaal politiekorps moet een eigen gespecialiseerde afdeling krijgen. De kennis en ervaring op het gebied van de verkeershandhaving dreigen anders verloren te gaan.

Dit is een van de aanbevelingen die het Aktiecentrum Naleving Verkeersregels heeft gedaan in een rapport over de verkeershandhaving. In opdracht van het Openbaar Ministerie heeft het Aktiecentrum 53 projecten geanalyseerd, waarbij in de afgelopen vijf jaar gerichte controles op snelheidsovertredingen en het rijden door rood licht werden uitgevoerd. De resultaten zijn gisteren gepresenteerd op een minicongres in Apeldoorn.

Sinds de reorganisatie van de politie in 1992 in gang is gezet, zijn de verkeersdiensten in veel korpsen opgeheven en werd de verkeershandhaving gemaakt tot een algemene politietaak. Van verschillende kanten is inmiddels vastgesteld dat daarmee de kennis en ervaring in het slop zijn geraakt.

“Verkeershandhaving is een vak”, zei organisatieadviseur J. Heijke gisteren. Om dat goed te kunnen uitvoeren zijn volgens hem een betere opleiding en een betere organisatie nodig, moeten verkeersovertredingen professioneler worden geregistreerd, verdient de verkeersagent meer status en carrièremogelijkheden en moet er ook gewerkt worden aan 'minder archaïsche' technieken dan kastjes en losse camera's om verkeersovertredingen te meten. Er zijn bovendien meer mensen en middelen nodig voor een betere verkeershandhaving, zo pleitte Heijke.

Vergeleken met andere landen is het met de verkeersveiligheid in Nederland heel behoorlijk gesteld, zei procureur-generaal D. Steenhuis. Hij prees in dit geval het overheidsbeleid, dat mede geleid heeft tot een forse daling van het aantal verkeersdoden tot 1 200 in 1997 (in 1972 nog 3 200) en een stabilisatie van het aantal gewonden in dezelfde periode, ondanks de sterk toegenomen mobiliteit. Steenhuis sprak van een 'prestatie van formaat' van de overheid. “Het enige probleem is dat we niet weten waar het succes precies aan ligt. Een systematisch onderzoek ontbreekt.”

Uit de studie van het Aktiecentrum wordt wel duidelijk dat het staande houden van snelheidsovertreders geen zin heeft. Steenhuis en landelijk coördinator verkeershandhaving mr. J. Spee gaven gisteren ronduit toe dat de controle via flitspalen en radarkastjes veel effectiever is dan acties waarbij snelheidsovertreders door een politieagent aan de kant van de weg wordt bekeurd. De aanwezigheid van kastjes en palen, gecombineerd met een goed publiciteitscampagne, verricht wonderen. Ook al werkt de camera maar incidenteel, de 'permanente dreiging' zorgt voor spectaculaire dalingen in het aantal snelheidsovertredingen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden