Verkeersles helpt niet, oefenen wel

Gedragswetenschapper Divera Twisk van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV onderzocht de kwaliteit van verkeerslessen voor jongeren. Morgen promoveert ze op dit onderwerp aan de Universiteit van Maastricht. "Het slaat nergens op dat jongeren lessen krijgen waarvan we niet weten of ze werken."

Waarom zijn verkeerslessen zo belangrijk?

"Gemiddeld vijftig tot zestig jongeren tussen de tien en zeventien jaar overlijden jaarlijks in het verkeer. Wij hebben onderzocht wat voor maatregelen we daar nu tegen nemen. Werken die maatregelen? Wat doen jongeren verkeerd? Wat kan educatie daar aan doen?

"Typerend voor het jongerenbrein is nieuwsgierigheid en impulsief handelen. Dat vormt in de veilige woonomgeving geen bedreiging, maar de weg naar de middelbare school is een ander verhaal. Verkeerslessen moeten ze hierop voorbereiden."

En dat doen ze niet voldoende?

"Nee. We hebben zeven verkeersprogramma's die specifiek gericht zijn op verkeersveiligheid getest. Bij slechts vier programma's zagen we een lichte verbetering in het gedrag van de jongeren. Dat kan veel beter."

Wat zou er moeten veranderen?

"Er wordt te weinig geoefend. Jongeren krijgen demonstraties en leren de belangrijkste verkeersregels. Bijvoorbeeld in het geval van de dode hoek. Er komt een vrachtwagen op het schoolplein, kinderen mogen op de plek van de bestuurder zitten en kunnen zo zelf zien dat een stuk van het schoolplein onzichtbaar wordt. Duidelijk, zou je denken. Niet dus. In de oefeningen die wij met jongeren deden, ging het vaak verkeerd. Jongeren weten wel wat veilig is, maar passen hun kennis niet toe. Door de oefeningen meer interactief te maken, bijvoorbeeld met virtual reality, kunnen ze gevaarlijke situaties beter leren inschatten."

Dus alle verkeerslessen moeten vervangen worden?

"Alleen de lessen die niet zorgen voor een afname van het risicogedrag. Controleer alle lessen op effectiviteit. Het slaat nergens op dat jongeren lessen krijgen waarvan we niet weten of ze werken. Subsidieverstrekkers kunnen eisen dat scholen alleen nog maar gecertificeerde programma's kopen, waarvan we weten dat ze werken."

Wat voor rol kunnen ouders hierin spelen?

"Fiets eens met je kind de route naar school. Misschien niet met een puber uit de derde klas die je niet eens een broodpakketje mag komen brengen, maar aan het einde van de basisschool zijn ze er vast nog wel voor te vinden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden