Verkeersboetes steken politie

flits - Het aantal kleine snelheidsboetes stijgt enorm. Dat ondermijnt het gezag van de politie, zegt politievakbondsvoorzitter Geert Priem.

Even gas geven voor een inhaalmanoeuvre op de snelweg? Dat kan al snel een paar tientjes kosten. Het aantal boetes voor kleine snelheidsovertredingen is enorm gestegen, blijkt uit gegevens van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) die het AD heeft opgevraagd. Vorig jaar werden er 3,1 miljoen bekeuringen uitgedeeld voor overtredingen tot en met 5 kilometer per uur na correctie (zie kader). In 2014 waren dat er nog 2,4 miljoen.


Die toename komt doordat alle flitspalen in Nederland de afgelopen jaren zijn vernieuwd en gedigitaliseerd, zegt Mariël van Dam van het Openbaar Ministerie, dat de locaties van de palen bepaalt. Er staan inmiddels ruim de helft minder flitspalen langs de weg, maar die staan nu wél 24 uur per dag aan. "De oude palen werkten met een filmpje. Als dat vol was, bleef een paal soms dagen buiten werking. Dat komt nu niet meer voor."


Bij elkaar leverden alle 'flitsboetes' de staatskas vorig jaar bijna 274 miljoen euro op. In 2015 was dat nog 218 miljoen. De flitspaal die het meeste geld in het laatje bracht, staat aan het Oostereind in Hilversum. Die leverde vorig jaar gemiddeld 710 euro per uur op, wat neerkomt op bijna twaalf boetes per uur.


Dat is echt te gortig, vindt Geert Priem, voorzitter van politievakbond ANPV. Het enorme aantal kleine boetes ondermijnt het gezag van de politie, en werkt frustratie in de hand. "Mijn collega's worden op straat aangesproken door burgers die boos zijn omdat ze een kleine boete krijgen, terwijl er geen geld is voor grote onderzoeken. 'Ga boeven vangen', horen we dan."


Dat automobilisten al bij een snelheidsoverschrijding van een paar kilometer per uur een bon krijgen, vindt hij overdreven. "Bij 2 kilometer te hard worden alle registers opengetrokken. Voor een winkeldiefstal krijgt iemand maar 300 euro boete, terwijl dat echt een misdaad is. De verhouding is zoek." Ook de hoogte van de laagste snelheidsboete - 20 euro inclusief 9 euro administratiekosten - vindt hij overdreven. "Die administratiekosten zijn bijna even hoogals de boete zelf. Het OM schiet door."


Toch zijn ook kleine boetes belangrijk voor de veiligheid op de weg, zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland. "Ik snap dat mensen zich afvragen waar het om gaat. Maar je moet ergens een grens trekken. Op de snelweg maakt een paar kilometer te hard misschien niet zo veel uit, maar in een woonwijk scheelt het enorm of je 30 of 35 kilometer per uur rijdt. Het kan het verschil zijn tussen een kindje aanrijden of niet."


Priem vindt echter dat het OM een ruimere marge moet hanteren, zodat automobilisten niet bij de geringste uitwijkmanoeuvre een boete in de bus krijgen. Maar dat verschuift het probleem alleen maar, denkt verkeerspsycholoog Adriaan Heino. "Dan krijg je een formele en een informele norm, dat slaat nergens op. Het OM neemt al een marge van vijf kilometer. Als je daar overheen gaat, rijd je dus echt te hard."


Bovendien is de maximumsnelheid van 130 kilometer eigenlijk al heel hoog, vindt Heino, aangezien het menselijk brein maar tot een snelheid van enkele tientallen kilometers per uur goed risico's kan inschatten. Daarboven moeten we aannames doen. "Daarom zijn regels zo belangrijk. Het verkeer moet zo voorspelbaar mogelijk zijn."

Meetcorrectie

Om zeker te weten dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie een paar kilometer van de gemeten snelheid af. Bij een snelheid van minder dan 100 kilometer per uur geldt een correctie van 3 kilometer, daarboven een correctie van 3 procent. Op de meeste wegen geldt bovendien een ondergrens van 4 kilometer per uur voordat een bestuurder wordt bekeurd. Alleen op snelwegen waar 130 is toegestaan, geldt die ondergrens niet.


Voorbeeld: een automobilist rijdt op een 130-km weg volgens een meting 136 kilometer per uur. De politie trekt daar 5 kilometer vanaf (3 procent van 136). De boete is dan voor 1 kilometer per uur te hard rijden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden