Verkamman / Volgens Baas Maas is autoracen goed voor het milieu. Graag zou ik de uitleg nog eens vernemen.

Baas Maas van ING vindt autoracen veiliger dan schaken en hengelsport. Tja.

Ik geef het onmiddellijk toe: ik ben niet helemaal objectief. Zo weinig heb ik met auto’s en autosport, dat ik zelfs nooit heb overwogen mijn rijbewijs te halen. Geef mij de trein maar. En tegenwoordig trouwens ook de Interliner, want die luxe bus brengt mij vanaf mijn eiland een half uurtje sneller in mijn kantoor te Rotterdam dan de trein plus navervoer kunnen waarmaken.

We hebben thuis wel een auto – een Opel Escort zei ik toen een collega mij er naar vroeg, maar dat merk bestond volgens hem helemaal niet – maar ik kan er alleen in meerijden. Mijn meisje rijdt, ik bekijk de koeien en verder zie ik altijd en overal groot gevaar op ons afkomen. Dat niets met auto’s hebben zit bij ons wellicht in de familiegenen. Ik ben de jongste uit een gezin met zeven kinderen en slechts twee hebben het rijbewijs bemachtigd. Deze twee hebben die krasse prestatie pas op latere leeftijd geleverd. De ene haalde het papiertje in België, want daar was de test voor het rijbewijs te vergelijken met de eisen die indertijd op de lagere school aan het behalen van het verkeersdiploma werden gesteld. De tweede haalde zijn rijbewijs op een Caraïbisch eiland. Ik meen dat hij het daar tegen een fikse bijbetaling meekreeg bij de koffie en een glaasje rum.

In mijn journalistieke leefwereldje ben ik lang de enige niet die het rijbewijs niet bezit. Mart Smeets, om er maar één te noemen, kan ook niet rijden. We spraken elkaar onlangs weer eens en dat gebeurde uiteraard op een NS-station. Gezellig gesprek. Voor het intermenselijk contact is het openbaar vervoer een zegen, dat verzeker ik u!

Maar nu terug naar Baas Maas van ING. Die vindt op zijn beurt autoracen dus een zegen. Van autoracen in het algemeen en de door ING voortaan gesponsorde Formule 1 in het bijzonder krijg je volgens Baas Maas veiliger verkeer. Gelooft u het? Ik niet.

Mijn meisje heeft veel liever dat ik spoor, want zij vindt mij in haar auto doodvermoeiend met alle, door mij veronderstelde levensbedreigende verkeerssituaties. Toch zit ik nog wel eens naast haar, nadat zij aanvankelijk boos was omdat ik het liefst achterin zat. Zat ik achterin, dan noemde ze mij hatelijk ‘De Onderkoning van Zeeland’. Ik heb nooit begrepen wat er nou zo raar aan was om achterin de auto te zitten, maar goed, tegenwoordig zit ik dus voorin. Vanuit mijn zetel voorin zie ik herhaaldelijk mensen over de weg scheuren, die volgens mij te zeer zijn beïnvloed door het kijken naar de Formule 1. Jongens met snelle petjes, lage bumpers aan de wagen, met twee keer zo veel lichten als nodig, met een knetterend knalpijpje en met een razend schakelvermogen bij het optrekken nadat het stoplicht op groen is gesprongen – dat zijn volgens mij jongens die het nieuwe speelgoed van Baas Maas wondermooi vinden. Ze rijden 160 waar 100 staat aangegeven. Ze bellen er bij, ze snijden je, ze scheuren door bochten en met hun inhaalmanoeuvres bezorgen ze je bijna een hartverlamming. Ook hebben ze regelmatig meisjes naast zich die me erg doen denken aan de babes, die bij het autoracen opvallen door hún bumpers, plus een bijna ongelimiteerd uitzicht op hun kruis. Die dellen pinnen voortaan bij de ING. Laat Baas Maas maar schuiven. Volgens Baas Maas is autoracen zelfs goed voor het milieu. Graag zou ik de uitleg hieromtrent nog eens vernemen.

Als ik aan autoracen denk, zie ik een chauffeur op Zandvoort levend verbranden en op een ander circuit een beroemde Braziliaan zich doodrijden. Sorry Baas Maas, ik kan er niks aan doen, maar dat zijn en blijven nu eenmaal mijn associaties met autoracen. Trouwens, waar ik heel tevreden over ben: mijn meisje en ik hebben twee jongens, ze zijn 29 en 25. Allebei geen rijbewijs! Wis en waarachtig, aan ons ligt het niet, dat Nederland een fileprobleem heeft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden