Interview

Verhoeven: film opnemen in Frankrijk was gevaarlijke manoeuvre

Beeld afp

"Heel leuk", vindt Paul Verhoeven het dat hij met zijn Franse thriller 'Elle' geselecteerd is voor de competitie van het prestigieuze Filmfestival van Cannes. Het nieuws is op donderdagmiddag heet van de naald.

Van het festival zelf heeft hij nog niets gehoord. Verhoeven heeft de selectie zojuist vernomen van een journalist die hem belde. "We zullen maar aannemen dat het waar is", grapt de regisseur vanuit zijn woonplaats Den Haag.

"Het was natuurlijk een gevaarlijke manoeuvre om in Frankrijk een film op te nemen", aldus Verhoeven. "Ik kende de acteurs niet, en de locaties evenmin. In Frankrijk is de filmindustrie heel beschermd. Je werkt er met een Franse cast en crew, in een taal en in een cultuur die niet de jouwe is. Uit Nederland mocht ik alleen mijn persoonlijke assistente meenemen. Maar blijkbaar heeft het gewerkt, en was het goed om de gok te wagen."

Nieuwe projecten
Verhoeven is vooral enthousiast over zijn hoofdrolspeelster Isabelle Huppert. "Ik moet zeggen dat ik haar heb ervaren als een ongewoon getalenteerde vrouw. Heel interessant om mee te werken, omdat ze meedenkt, en creatief is. Ze geeft een eigen draai aan situaties die in het script staan, een adaptatie van de Franse roman 'Oh...' van Philippe Djian, over een vrouw die in haar eigen huis wordt aangerand."

Verhoeven roemt ook de professionaliteit en betrokkenheid van zijn Franse crew. "Ik had met Stéphane Fontaine een goede cameraman, en met Saïd Ben Saïd een geweldige producent. Als ze me in Frankrijk opnieuw zouden vragen, zou ik opnieuw ja zeggen."

Het is exact tien jaar geleden dat Verhoeven zijn laatste film maakte, het Tweede Wereldoorlog-avontuur 'Zwartboek'. Ideeën voor films had hij genoeg, maar op de een of andere manier kwamen ze maar niet van de grond. "Wie weet komt daar nu verandering in", aldus Verhoeven.

De samenwerking met Saïd Ben Saïd was zo goed, dat hij in gesprek is over nieuwe projecten. "Er is een idee voor een film over de Tweede Wereldoorlog, die gaat over het Franse verzet. Ook zijn we in gesprek over mijn Jezus-film die ik al zo lang wil maken. Het is een moeilijk project, gestuurd door het boek dat ik enkele jaren terug heb geschreven, Jezus van Nazaret."

De Franse actrice Isabelle HuppertBeeld afp

Turks Fruit
Het is niet de eerste keer dat Verhoeven met een film naar Cannes gaat. In 1992 verrichte hij de opening van het festival met de Hollywoodthriller 'Basic Instinct'.

"Het was de openingsavond, ik herinner het me nog goed, 'Basic Instinct' was een explosieve film, en het publiek was zwaar geschokt. Sharon Stone maakte in Cannes helemaal de blits. Het was haar grote doorbraak, een soort blikseminslag. Het publiek stond te gillen toen ze op de rode loper verscheen. Michael Douglas werd er helemaal door overschaduwd."

In 1973 was dat wel anders. Verhoeven had 'Turks Fruit' gemaakt en het toenmalige Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen had de Wolkers-verfilming ingezonden als Nederlandse kandidaat. Verhoeven: "Het ministerie kreeg een brief terug uit Cannes, hoe de Nederlandse regering het in haar hoofd had gehaald om zo'n pornofilm in te sturen. Ha ha, het heeft heel wat jaren geduurd, maar je zou kunnen zeggen dat dat debâcle met de selectie van 'Elle' nu eindelijk wordt rechtgezet."

De concurrenten
Het twintig films omvattende competitieprogramma waarin dit jaar ook Sean Penn, Jim Jarmusch, Pedro Almodovar en de gebroeders Dardenne aantreden, heeft Verhoeven nog niet bestudeerd.

Hij veert wel op bij het horen van de naam van Michael Dudok de Wit die met zijn avondvullende animatiefilm 'The Red Turtle' is geselecteerd voor het programma Un Certain Regard. "Ah, dat is die Nederlandse regisseur die in Engeland woont, en die 'Father and Daughter' heeft gemaakt. Een prachtig filmpje dat ik enkele jaren geleden, tijdens mijn Zomergastenavond, op televisie heb laten vertonen. Het is misschien wel de mooiste tekenfilm die ik ooit heb gezien. Zo eenvoudig en zo ontroerend. Wat leuk dat hij ook in Cannes is."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden