Verhalen van een oude en een nieuwe New Yorker

Filmfestival van Cannes
'Moonrise Kingdom'. Regie: Wes Anderson. 'Woody Allen: A Documentary'. Regie: Robert B. Weide.

'De volwassenen zijn de teleurgestelden; de kinderen gaan nog achter de graal aan', zo vatte Tilda Swinton woensdag tijdens de persconferentie met cast en crew de openingsfilm van Cannes mooi samen: 'Moonrise Kingdom' van Wes Anderson, waarin de Schotse actrice een klein maar fijn rolletje heeft.

De festivalleiding, met artistiek directeur Thierry Frémaux voorop, had zich eigenlijk geen mooiere opening kunnen wensen. Een zwoele lenteavond aan zee, en Bruce Willis (de man van de actie) en Bill Murray (de man van de lach) gebroederlijk op de rode loper, voor een film die even feestelijk en fantasierijk is als hij klinkt.

Een twaalfjarig padvindertje weet het meisje van zijn dromen te verleiden om er stiekem met een rugzak op uit te trekken, een tentje op te zetten, een vuurtje te stoken en - in de allermooiste scène - uit de maat te dansen op een liedje van Françoise Hardy. 'De herinnering aan de eerste keer verliefd worden als kind, daar drijft de film op', aldus de New Yorkse regisseur die zich uitleefde in de meest wonderlijke details, en zijn scouting-avontuur met een knipoog componeerde op de muzikale dramatiek van Leonard Bernstein (The Young Persons Guide to the Orchestra) en Benjamin Britten (Songs from Friday Afternoons).

Een film om je aan te vergapen, en dat geldt ook voor het portret van die andere, wat oudere New Yorker: 'Woody Allen: A Documentary' van Robert B. Weide. Het is een vrij klassieke documentaire over leven en werk van Woody Allen, niet vernieuwend ofzo, maar wel met een schat aan archiefmateriaal en interviews, waarin de regisseur ons zelfs toelaat in zijn slaapkamer.

De reden is simpel: Woody Allen schrijft het liefst liggend op bed, wat hij graag even voordoet. Schitterend is de scène waarin hij demonstreert hoe hij zijn aantekeningen daarna uitwerkt. Dat doet hij op de typemachine; een kleine, bruine Olympia portable die hij kocht toen hij zestien jaar was, voor 40 dollar. De 76-jarige regisseur heeft er sindsdien alles op geschreven, al zijn filmscenario's, al zijn stukken voor de New Yorker. Woody Allen plakt en knipt met schaar en nietjes.

En zo heeft het Filmfestival van Cannes via dit liefdevolle portret toch nog stiekem een beetje Woody Allen in huis gehaald, want Allens nieuwste, 'To Rome With Love', is gemaakt in Italië, en gaat natuurlijk in het najaar in première in Venetië.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden