Vergeet de NSA, bedrijven bespioneren ons nog veel agressiever

Facebook weet alles van je en schroomt niet om dat commercieel uit te buiten.Beeld afp

De cookiewetgeving moest het voor de internettende consument inzichtelijker maken welke gegevens websites verzamelen en wat ze ermee doen. Maar de commerciële belangen zijn zo groot dat de grote bedrijven druk doende zijn om nieuwe technieken te ontwikkelen waarmee op basis van gedrag de bezoekers kunnen worden gevolgd, zonder dat daar cookies aan te pas komen.

Het bedrijfsleven staat niet stil. De monitoring- en trackingsystemen van bedrijven als Microsoft en Google worden steeds slimmer en uitgebreider, waarschuwt Wired.

Het Amerikaanse technologieblad laat Marc Rotenberg, directeur van het Electronic Privacy Information Center, aan het woord die vertelt dat gebruikers weinig invloed hebben op wat bedrijven met hun persoonsgegevens doen. Rotenberg voorspelt dat de privacyschending door bedrijven toeneemt. Ze verzamelen en bewaren steeds meer persoonlijke gegevens en een steeds kleinere groep bedrijven heeft zeggenschap over deze data.

De National Security Agency (NSA) bespioneert iedereen via gsm en webverkeer. De NSA heeft de mogelijkheid om de gegevens van de grote bedrijven te combineren met de informatie die de NSA zelf verzamelde over burgers, zegt Rotenberg. Uit de documenten die Edward Snowden heeft laten lekken via onder meer The Guardian blijkt dat de Amerikaanse inlichtingendienst in het recente verleden al data van commerciële bedrijven heeft gebruikt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden