Verduurzaming van transport stokt door crisis

amsterdam – Duurzaamheid is in de transportsector volledig naar de achtergrond verdwenen. Belangrijkste oorzaak: de crisis. Veel transportbedrijven hebben al moeite genoeg om het hoofd boven water te houden.

„Ik schat dat 95 procent van de transportsector alleen bezig is met geld verdienen”, zegt Machiel Roelofsen, commercieel directeur van logistiek dienstverlener Rotra.

Logistiek dienstverleners voldoen volgens hem aan de wettelijk gestelde duurzaamheidseisen, maar maken geen beleid om uitstoot verder terug te dringen. „Terwijl de kansen voor het oprapen liggen om een voortrekkersrol te vervullen.”

Binnenvaartschipper Jacob Verdonk liep hard op tegen het gebrek aan duurzaamheidsbesef in de transportsector. Hij investeerde in een zeer duurzaam schip. Een roetfilter en katalysator verminderen zijn stikstofuitstoot met 90 procent en fijnstof met 97 procent. Daarmee is het een van de schoonste schepen van Europa. Onderhoud en speciale brandstof maken het transport wel een paar procent duurder.

„We dachten dat er veel vraag naar zou zijn”, zegt Verdonk. „Maar nu blijkt geen enkele vervoerder geld over te hebben voor groener transport. ”

De bevrachtingskantoren in de binnenvaart doen geen moeite om dat te ontkennen. „Wat telt, is het geld”, zegt walkapitein Jan Minnaard van bevrachter HTS uit Gorinchem. „Over duurzaamheid wordt wel gesproken, maar uiteindelijk gaat het om hoeveel je extra wil betalen. Zeg nu zelf, als je van het station naar huis moet en je kunt kiezen tussen een hele schone taxi die een euro duurder is per kilometer of een gewone taxi, dan kies je toch voor de goedkoopste?”

Beleidsadviseur Rink Jan Slotema van verladersorganisatie EVO herkent het beeld. „Zeker sinds de crisis kijken bedrijven kritisch naar extra uitgaven. Ze houden zich strikt aan de normen en doen niets extra.”

Hetzelfde zegt econoom Hans Visser van onderzoeksinstituut voor de binnenvaart NEA. „Het prijsniveau blijft behoorlijk achter. In zo’n situatie denken veel opdrachtgevers: die duurzaamheidsdoelstellingen gaan even naar het tweede plan. Die zijn een luxe.”

Toch denkt walkapitein Minnaard van HTS niet dat investeren in bijvoorbeeld een groen schip onverstandig is. „Als de economie aantrekt wordt het makkelijker om je ermee te profileren.” Ook consumenten moeten meebetalen aan de verduurzaming, zegt Roelofsen, al is het de vraag of ze dat willen. „Het is net als met biologisch vlees. Twintig procent van de mensen telt er misschien meer voor neer. De rest niet.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden