Verdi Requiem

klassiek

Eva-Maria Westbroek, e.a.

Was dit de beste uitvoering van het Verdi Requiem ooit? Nee. En toch was dit de allerbeste uitvoering van Verdi's dodenmis denkbaar. Al was het alleen maar vanwege de intentie en de intensiteit waarmee deze 'opera in kerkgewaad', zoals een criticaster de compositie ooit smalend noemde, zaterdagmiddag werd uitgevoerd.

Het betrof een benefietconcert voor die geweldige stichting Musicians without Borders, die in conflictgebieden saamhorigheid en hoop probeert te brengen door middel van muziek. Sopraan Eva-Maria Westbroek is ambassadeur van de stichting en bedacht samen met Boudewijn Jansen, dirigent van het Toonkunstkoor Amsterdam, dit eenmalige concert.

En Theater Carré zat nagenoeg vol. Men was uitgelopen om Westbroek eindelijk weer eens live in Nederland mee te maken. En als bonus kregen al die liefhebbers drie andere Nederlandse solisten, het Noord Nederlands Orkest, het Toonkunstkoor Amsterdam en het VU Kamerkoor. Een oer-Hollandse Verdi op topniveau dus, en dat komt niet vaak voor.

Omdat het een benefietconcert betrof, en alle zangers en musici hun gage ter beschikking van Musicians without Border stelden, past het natuurlijk niet om hierboven in een aantal sterren een waardering uit te drukken. Die waardering is alleen al vanwege dát feit grenzeloos. Dirigent Jansen wilde bovendien collega Rafael Schächter eren die in concentratiekamp Theresienstadt in 1944 een uitvoering van Verdi's Requiem voor elkaar kreeg. Waarna iedereen naar Auschwitz gedeporteerd werd en vergast. Dat gaf de middag nog een extra lading.

Bakken ontroering en emotie ook in de uitvoering. Prachtig om te zien hoe Tania Kross, die haar allereerste grote Verdi-partij zong, de expressieve hoge noten uit haar tenen moest halen, en daarin perfect slaagde. Jammer dat Frank van Aken niet in topconditie was, maar ondanks dat braampje op zijn stem haalde hij de eindstreep mooi. Zo ook Jaco Huijpen met zijn donkere bas. Koren en orkest wilden van deze speciale gebeurtenis duidelijke iets bijzonders maken.

Het kwam superieur samen in het slotdeel 'Libera me', waarin Westbroek weer eens liet horen waarom zij overal zo gevierd is. Rillingen en kippevel vochten om voorrang. Huiveringwekkend mooi was het.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden