Verboden vissen

zijn rood, van de groene mag gegeten worden. Greenpeace splitst de menukaart.

Een broodje makreel op z'n tijd is natuurlijk heerlijk, maar een spiesje van pijl inktvis en gamba's of een gestoomde scholfilet kun je je eigenlijk niet meer laten voorschotelen. Althans, dat vinden de actievoerders van Greenpeace. De consument moet volgens de milieuorganisatie zijn steentje bijdragen aan het herstel van de visstand. En daarom brengt Greenpeace de zogenoemde vis-a-card uit. Deze 'creditcard' laat in één oogopslag zien welke vis je wel of juist niet moet verorberen.

Vissoorten waarvan er nog genoeg zijn krijgen groen licht. Voorbeelden daarvan zijn de eerdergenoemde makreel, de haring en de meerval (NL kweek). Een oranje stip maakt de consumptie twijfelachtig en 'rode' vissen dien je te laten liggen. Volgens Greenpeace worden er van deze vissen meer gevangen dan er bij komen. Bovendien is de vangst methode schadelijk voor de zeebodem én is er sprake van veel bijvangst van andere zeedieren.

Opvallend is dat onder deze 'verboden' vissen ook de gekweekte paling en gamba worden genoemd. Kweek ontlast juist de vangst in het wild, zou je zeggen. Volgens marinebioloog Gert Jan Gast, campagneleider oceanen van Greenpeace, is niets minder waar: ,,Voor de kweek van paling worden jonge glasaaltjes uit zee gehaald en die krijgen weer vis te eten. Dat tast wel degelijk de wildpopulatie aan.''

De vis-a-card is onderdeel van de Greenpeace-campagne 'Steun de Noordzee', maar somt ook soorten op die daar niet zwemmen. Ongeveer een derde van de vissen die op de kaart staan wordt in de Noordzee gevangen, waaronder kabeljauw, tong en schol. Volgens Greenpeace zijn er van deze soorten al veel minder dan vroeger en als er niet snel wordt ingegrepen neemt hun aantal nog verder af. Het Brusselse quotumsysteem beschermt ze onvoldoende en daarom wil Greenpeace 40 procent van de Noordzee uitroepen tot zeereservaat.

Gert Jan Gast: ,,De Europese quota kijken alleen naar de hoeveelheid vis die aan land wordt gebracht, maar er wordt veel meer gevangen.'' Bijvoorbeeld krabben en ondermaatse vis. Deze ongewenste bijvangst gooien vissers weer overboord en zij wordt niet meegeteld, maar het kwaad is dan al geschied. De teruggeworpen zeedieren overleven het vaak niet. Gast: ,,Daarom is het nodig dat een gebied wordt afgesloten voor visserij en andere schadelijke invloeden. Dan krijgen de vrouwtjesvissen de kans groter te worden en deze 'big mama's' zijn essentieel voor het herstel van de visstand. Zij produceren meer en betere eitjes.''

De actie van Greenpeace komt op een moment dat vis eten op radio en televisie krachtig wordt gepromoot. Het visbureau zegt in zijn promotiecampagne wel enige rekening te houden met bedreigde vissoorten. Met de kabeljauw gaat het niet goed, dus ligt de nadruk in de radiocampagne volgens Lisette Wassenaar van het Nederlands Visbureau meer op andere, vervangende soorten, zoals nijlbaars en tilapia. Op de website van het visbureau worden wel voor alle vissen recepten gegeven, maar er wordt ook gewezen op alternatieven. Wassenaar: ,,We gaan niet zover om vissen te verbieden''.

Het Productschap Vis, de algemene belangenorganisatie voor de vissector, erkent dat Greenpeace een punt heeft als het om de bijvangst gaat. Maar woordvoerder Evelyne Esveld heeft daarbij de volgende kanttekening: ,,Het is van belang dat de consument goed geïnformeerd wordt. Wij hebben te maken met wetgeving van de Europese Unie en de quota worden niet zomaar vastgesteld. Dat gebeurt op basis van uitgebreide wetenschappelijke adviezen. Vis die binnen het quotasysteem gevangen wordt, vinden wij daarom verantwoord.''

Misschien moeten wij een voorbeeld nemen aan de Eskimo's in Groenland. Zij eten veel vis, maar vangen gerichter en volgens het visbureau gaat het met hun hart ook goed.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden