Verbod alcoholreclame voor zes zenders

In het nieuwe jaar mag op drie Nederlandse televisiezenders en drie radiozenders geen alcoholreclame worden gemaakt. De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) meldde dit vrijdag.

De zes zenders bereiken allemaal meer dan 25 procent minderjarigen en worden daardoor aangemerkt als jongerenzenders. De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) verbiedt reclame te laten zien aan televisie- en radiokanalen die zoveel jongeren trekken.

Bij de televisie gaat het om Disney Channel, Disney XD en TeenNick en bij de radio worden SLAM!FM, Wild FM Hitradio en Megastad Rotterdam gezien als jongerenzender.

'We kiezen er al tientallen jaren voor om onze marketing niet te richten op 18-minners', vertelt Peter de Wolf, directeur van STIVA. 'Bij verantwoorde alcoholconsumptie hoort ook verantwoorde marketing. Ons jaarlijkse onderzoek naar jongerenzenders past daar prima bij en biedt duidelijkheid aan zowel adverteerder als zender.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden