Verbleekt Air Miles vindt zichzelf opnieuw uit

Grootste spaarprogramma van Nederland beloont trouwe klanten en vindt nieuwe partners

Air Miles vecht zich een weg terug in de markt van de spaarprogramma's. Zo doet het bedrijf zijn naam sinds deze maand weer eer aan: spaarders, die ruim een jaar geen vluchten meer konden boeken via Air Miles, kunnen hun punten sinds september inwisselen bij vliegtickets.nl.

Nieuwe samenwerkingen met telefonie- en energieaanbieders staan hoog op het verlanglijstje van Erik van Essen, directeur van Loyalty Management Netherlands, het bedrijf achter Air Miles.

Tussen januari en mei 2014 wisselden spaarders 57 procent meer airmiles in dan in dezelfde periode een jaar eerder. Onder Van Essen, in 2011 aangesteld met de nadrukkelijke opdracht Air Miles in zijn oude glorie te herstellen, is het bedrijf zijn spaarders op een nieuwe manier gaan benaderen. "Trouwe klanten belonen we met meer punten dan klanten die incidenteel sparen. De incidentele spaarders stimuleren we regelmatig hun saldo te checken, zodat ze zich bewust worden van dat nadeel. Dat werkt." Maar de tijd dat veel klanten speciaal tankten, boodschappen deden en vlogen bij bedrijven die meedoen aan het spaarprogramma, is voorbij.

Dus moest Air Miles aantrekkelijker; het bedrijf zocht en vond nieuwe partners. Van Essen: "Voor klanten is het sparen een sport, maar er is niets aan als de punten niet worden ingewisseld. Het aanbod van bedrijven waarbij ze airmiles kunnen sparen en inwisselen moet groter. Bol.com heeft zich in oktober 2013 aangesloten. Ook vliegticket.nl is een belangrijke toevoeging."

Albert Heijn, al sinds dag één partner van Air Miles, doet zijn bonuskaarthouders binnenkort persoonlijke aanbiedingen die ze volledig mogen betalen met airmiles. Zo wil de supermarkt een deel van de 240 miljoen binnenhalen die airmilesspaarder hebben opgepot.

Bij zijn introductie twintig jaar geleden, werd het groot opgezette spaarprogramma met open armen ontvangen in spaargraag Nederland. In het land van zegeltjes plakken, spaarde binnen drie jaar 45 procent van de Nederlandse huishoudens airmiles.

Het spaarsysteem verloor een deel van zijn glans tien jaar later, in 2004. Loyalty Management Netherlands moest toen de helft van zijn personeel, 65 medewerkers, ontslaan. ABN Amro zei de samenwerking op. Klanten van de bank kregen liever direct korting dan cadeautjes op termijn. Het aandeel van Albert Heijn halveerde. De supermarkt beperkte enthousiaste spaarders door het aantal artikelen dat airmiles opleverde flink in te krimpen. Aan boeken kopen met airmiles kwam in 2005 een einde.

Bovendien had Air Miles last van zijn eigen succes. Er kwam concurrentie. ING lanceerde in 2006 zijn rentepuntensysteem en via American Express kon al snel worden gespaard voor hotelovernachtingen, vliegreizen en cadeaus. Supermarkten kwamen met hun eigen spaarprogramma's voor dagjes uit.

De KLM koos in 2010 voor zijn eigen internationale Flying Blue-programma. Van Essen: "Het was heel jammer dat we een trouwe partner als KLM verloren. Toen Air Miles in 1994 naar Nederland kwam, was vliegen nog iets heel bijzonders. Dat veranderde snel, daarom konden de spaarpunten vanaf '98 ook worden ingewisseld voor producten."

Op dit moment bevinden zich zes miljoen blauwe pasjes in Nederlandse portemonnees en keukenlades. Daarmee is Air Miles nog steeds het grootste spaarprogramma van het land.

undefined

Shell en Bol.com

De afgelopen twintig jaar werkte Air Miles samen met ruim honderd verschillende bedrijven. Vorig jaar werden 5,7 miljard airmiles ingewisseld, dit jaar hoopt het bedrijf de 7 miljard aan te tikken. Gemiddeld is een airmile 1 eurocent waard. Als het bedrijf zijn beoogde doel haalt, wordt er voor 70 miljoen euro aan airmiles ingewisseld. De meeste punten worden gespaard - en uitgegeven - bij Shell. Bol.com volgt. Op nummer drie staat Albert Heijn.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden