Verbeelding van de strijd met het moderne bestaan

SANDER HISKEMULLER

Holland Dance Festival
'Meer Ruis' van Conny Janssen Danst; Tournee t/m 18/5. www.connyjanssendanst.nl

Noord, zuid, oost, west. Het groot afgebeelde kompas op de dansvloer geeft aan dat de jonge dansers met wie Conny Janssen werkt in 'Meer Ruis' alle kanten op kunnen. Wat een vrijheid moet dat geven! Maar ook beangstigend, al die richtingen waaruit een keuze moet worden gemaakt.

Niet dat de begin twintigers dat in eerste instantie laten merken; één voor één paraderen ze in rechte lijn richting publiek, vol branie doen ze hun 'signature' dansmove. Ieder in eigen jargon, tezamen een stoet van dynamische eigenheid.

Gaandeweg komen er plooien in de jeugdige zelfverzekerdheid van deze elf dansers, gescout op de Rotterdamse dansopleiding Codarts, aangevuld met internationale dansstudenten. Terugkerende bewegingen als hollen op-de-plaats-rust, richtingloos cirkelen rond de eigen as. En hijgen, steeds weer dat hijgen. Moe, behoefte aan een rustpunt, en dan toch maar weer door.

Het thema 'positie bepalen', zowel letterlijk als figuurlijk, is in het werk van Conny Janssen een terugkerend gegeven. Wie ben ik en waar sta ik, en: waar ga ik naartoe? Voor deze jonge dansers geeft dit een innerlijke motivatie die aansluit op hun wereld van informatiebombardement en sociale terreur van honderden Facebookvrienden. Zie in deze ruis maar je eigen windrichting te bepalen.

De strijd met het moderne bestaan wordt in 'Meer Ruis' aanstekelijk verbeeld. We zien de dansers worstelen met hun positie in de groep: aanpassen of wegwezen? Maar ook vrolijke eendracht in unisono ensembledansen, lekker gelikt uitpakken met wat ze in huis hebben. Er zijn buitenstaanders die de eenzaamheid verkiezen en daarna als cool icoon worden binnengesleept. En de softe huladans van de meiden blijkt ook voor de stoerste kerels heel interessant. De melancholische lichtheid wordt onderstreept door filmpjes op de achterwand: penstrepen die vogels vormen, dan weer de ene, dan de andere kant op vliegend.

De dansscènes refereren vooral aan urban dansstijlen. In tegenstelling tot de voorganger 'Ruis' gaat het in 'Meer Ruis' daardoor iets te veel richting showcase. Janssens eigen danstaal, door gevoel gedreven moderne dans, trekt de inhoud, vooral in een aantal zeer fraaie duetten, steeds op tijd terug in het lood.

De troef van deze productie is de live muziek van Ming's Pretty Heroes: toetsenist Frans Verburg en zangeres Ai Ming Oei. Haar stem houdt het midden tussen die van cultzangeres Roisin Murphy en de Canadese vocaliste Feist en is de ziel waarmee de prille dansers hun kunst - en hun zoektocht - begeesteren.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden