Venlo gelooft in zijn kabelbaan

toerisme | Wat elders niet lukte, moet in Venlo wel slagen: de stad krijgt een eigen kabelbaan. 'Een brug kost geld, hier verdien je mee.'

Met een kabelbaan over de Maas gaat Venlo zijn binnenstad verbinden met het voormalige kazerneterrein. Andere steden flirten ook graag met een kabelbaan, als ov-lijn of toeristische attractie. Tot nu toe kwam die nergens van de grond. In Venlo gaat het lukken, zegt wethouder Jos Teeuwen.

Op het kazerneterrein komt een speelcomplex met bowlingbaan en megabioscoop naast een voedsel- en handwerkmarkt op fundamenten van een fort uit 1641. De partijen die met de gemeente samenwerken willen de grachten rondom het fort uitgraven en de muren optrekken in hedendaags materiaal. Het Fort van Venlo is begroot op 45 miljoen. De gemeente staat voor ruim de helft garant bij de Bank Nederlandse Gemeenten.

De gemeenteraad van Venlo moet in de loop van komende maand zijn fiat geven aan het plan. Dat is in de loop der jaren wel wat gewijzigd. Aanvankelijk zou voetbalclub VVV op het terrein een nieuw stadion bouwen, maar dat is vier jaar geleden afgeketst. Het speelparadijs Leisure Dome in het huidige plan biedt genoeg zekerheid, stelt wethouder Teeuwen. "Dit bestaat al in Kerkrade en het trekt daar drie miljoen bezoekers per jaar. Met de markt erbij en in een historische omgeving moet dat hier ook lukken."

De historische binnenstad van Venlo trekt nu al veel bezoekers, met name uit Duitsland. "Ons winkelcentrum is twee keer zo groot als wat de stad voor eigen inwoners nodig heeft. De binnenstad is al een attractie en daar zetten we met het fort en de kabelbaan twee attracties naast. We mikken vooral op bezoekers uit een straal van honderd kilometer en de potentie van het Ruhrgebied is groot."

Venlo had ook voor een brug kunnen kiezen, vertelt de wethouder. Dat zou de stad 12 miljoen euro kosten. Een kabelbaan kost 10 miljoen euro plus jaarlijks twee miljoen euro aan exploitatiekosten. "Voor een brug moet je geld op tafel leggen dat je over een reeks van jaren afschrijft", zegt Teeuwen. "Bij een kabelbaan verdienen we de investering terug. Dat lukt vanaf 600.000 bezoekers per jaar, dat moet kunnen." De kabelbaan moet er over drie jaar hangen.

Het verschil met plannen in Groningen en Rotterdam zit hem in het ontbreken van obstakels, zegt de wethouder. "In Groningen zou de kabelbaan helpen tegen verstopping van de binnenstad, maar dan moet je over huizen heen. In Rotterdam heb je al gauw te maken met zeeschepen die doorgang moeten hebben. Wij hebben boven de Maas en de uiterwaarden geen planologische bezwaren, de doorvaarthoogte van onze Maasbruggen is lager dan die van de kabelbaan straks."

Succesvoorbeelden

Steden waar een kabelbaan met succes fungeert als toeristische attractie en/of ov-verbinding:

Barcelona (Telefèric Aeri del Port)

Keulen (Kölner Seilbahn)

Londen (Emirates Airline)

New York (Roosevelt Island Tramway)

Rio de Janeiro (naar Compexo do Alemao)

Medellin (Metrocable)

La Paz (Mi Teleférico naar El-Alto)

Hongkong (Ngong Ping)

Kaapstad (naar de Tafelberg)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden