Venetië lijkt Cannes wel

VENETIE - De wereldpremière van 'Al di la delle Nuvole' ('Beyond the clouds'), een samenwerkingsproject tussen Wim Wenders en de hoogbejaarde en doodzieke Italiaanse maestro Michelangelo Antonioni, belooft een van de hoogtepunten te worden van het 52ste filmfestival in Venetië.

Hoewel directeur Gillo Pontocorvo tot op het laatste moment films bleef selecteren, was al op voorhand duidelijk dat het festival van Venetië dit jaar in het teken staat van de 'stars and stripes'. In de competitie om de Gouden Leeuw en de andere hoofdprijzen èn in de vele nevenprogramma's zijn de Amerikaanse films veruit in de meerderheid.

Zo zullen in Venetië onder meer te zien zijn: 'Clockers' (met Harvey Keitel) van Spike Lee, 'The Crossing Guard' (met Jack Nicholson en Anjelica Huston) van Sean Penn, Woody Allens (op Sicilië opgenomen) 'Mighty Aphrodite' en 'Flirt' van Hal Hartley. Andere grote Amerikaanse films die in Venetië hun Europese première beleven, zijn: 'Apollo 13', 'Brave Heart', 'Crimson Tide', 'Dolores Claiborne', 'French Kiss' en 'Waterworld'.

In het voetspoor volgt tot 9 september een imposante stoet Amerikaanse beroemdheden. Verwacht worden onder anderen: Tom Hanks, Mel Gibson, Gene Hackman, Denzel Washington, Kathy Bates, Jennifer Jason Leigh, Meg Ryan, Kevin Kline, Kevin Costner en Sean Connery. Mochten al deze gasten ook werkelijk komen (met name Connery houdt een slag om de arm), dan steekt Venetië dit jaar

Cannes naar de kroon als Europese lanceerbasis van nieuwe Amerikaanse films.

De door Pontocorvo enkele jaren geleden geïntroduceerde sandwich-formule lijkt zich dit jaar tegen zichzelf te keren. Met vooral commerciële films probeerde de directeur een nieuw publiek te winnen voor de auteurs-cinema, van oudsher het sterkste punt van het Filmfestival Venetië. Door de overdaad aan Amerikaanse films en het daarmee gepaard gaande publiciteitsoffensief dreigen de niet-Amerikaanse en artistieke films dit jaar aan de aandacht te ontsnappen.

Natuurlijk was Pontocorvo niet zo dom die andere cinema over het hoofd te zien. Zo selecteerde hij voor het competitieprogramma ook nog: 'La céremonie' van Claude Chabrol, 'Diario di un giovane povere' van Ettore Scola, l'Uomo delle stelle' van Giuseppe Tornatore, 'Acomédia de Deus' van Joao César Monteira, 'Cyclo' van Tran Anh Hung en 'De vliegende Hollander' van Jos Stelling. De laatste film is in eigen land volkomen geflopt. Afgaande op Stellings mening dat zijn films overal beter op hun waarde geschat worden dan in het fantasieloze Nederland, zou 'De vliegende Hollander' in Venetië aan een glorierijk tweede leven moeten beginnen.

Twijfelachtig Of het Amerikaanse overwicht ook tot uitdrukking zal komen bij de toekenning van de prijzen volgende week zaterdagavond is twijfelachtig. De samenstelling van de jury lijkt te garanderen dat ook meer artistieke films grote kansen maken. De selectie wordt gemaakt door de Duitse regisseuse Margarethe von Trotta, de Spaanse auteur en scenarioschrijver Jorge Semprun, de Iraanse regisseur Abbas Kiarostami, de Franse regisseur Jean-Pierre Jeunet, de Italiaanse regisseur Mario Martone, de Italiaanse actrice Francesca Neri, de eveneens Italiaanse ex-directeur van het Venetiaanse festival Gugliemo Biraghi, de Amerikaanse filmcriticus Peter Rainardt en Mo Rothman, de ex-vice-president van United Artists en Columbia Pictures International.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden