Venetië kende een drievoudige opening

Het Filmfestival van Venetie beleefde gisteravond een spectaculaire opening met ’Black Swan’, de Zwanenmeer-horror van Darren Aronofsky. Tsjaikovski’s operateske finale knalde zowat uit het Palazzo del Cinema.

Aronofsky, die samen met zijn fotogenieke hoofdrolspeelster Natalie Portman naar Italië was gekomen, is een graag geziene gast hier op het Lido. Twee jaar geleden won hij de Gouden Leeuw met ’The Wrestler’, de comeback-film van Mickey Rourke.

Ging het in ’The Wrestler’ om de woeste wereld van het worstelen, in ’Black Swan’ begeeft de Amerikaanse regisseur zich in de coulissen van het New York City Ballet, waar het er overigens niet minder gemeen aan toe gaat.

Prima ballerina’s dansen stug door op bebloede tenen en de concurrentie tussen de danseressen neemt helse vormen aan. Middelpunt van de film is de 29-jarige Natalie Portman, die de longen uit haar lijf danst, maar of het ook voldoende is voor een hoofdprijs?

De openingsavond van het 67ste Filmfestvial van Venetie was aardig toegesneden op juryvoorzitter en genrefilm-liefhebber Quentin Tarantino. In feite was er sprake van een drievoudige opening, want na ’Black Swan’ volgde een hommage aan Bruce Lee (’Legend of the Fist’, ’The Return of Chen Zhen’ van Hongkong-regisseur Andrew Lau) en als middernacht-happening was er de stoere-binkenfilm ’Machete’ van Robert Rodriguez, waarmee het slachten in principe tot diep in de nacht doorging.

Uitgekeken wordt nu vooral naar ’The Accordion’, de nieuwe korte film van de Iraanse regisseur Jafar Panahi die het programma Giornate degli Autori opent. Panahi, die eerder dit jaar door de Iraanse autoriteiten gevangen werd gezet, in hongerstaking ging, en na internationale protesten op borgtocht werd vrijgelaten, is door het festival uitgenodigd om plaats te nemen in een panel om over zijn werk te praten en een masterclass te geven voor jonge cinefielen uit alle EU-landen. Of het Panahi gaat lukken om naar Venetië te komen is nog even ongewis. Het zou wel mooi zijn, exact tien jaar na het winnen van de Gouden Leeuw voor ’The Circle’, waarin Panahi zich ontfermde over het lot van vrouwen in Iran.

Een thema dat met het laatste nieuws over Iraanse stenigingspraktijken zijn actualiteit nog niet heeft verloren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden