Veluweroute voor wild

Een speelse tegenhanger van de Betuweroute, maar dan voor wild. Tom Bade presenteerde gisteren zijn plan voor een vrije natuurbaan van 150 kilometer lang over 200000 hectare: de Veluweroute.

Het mooie van de Veluweroute is dat hij, in tegenstelling tot de Betuweroute, nu al perfect aansluit op het Duitse achterland. Het ligt dus wel voor de hand om de ecologische mainports van Nederland te verbinden met de grote natuurgebieden in Duitsland. Maar terwijl de omstreden goederenspoorlijn van Rotterdam tot Zevenaar het land doorklieft, is de ecologische transportroute nog slechts een plan. Of beter: een pleidooi.

Tom Bade (44), senior manager bij KPMG, beschrijft in een essay ter ere van honderd jaar Natuurmonumenten waarom de corridor van de Maasduinen, via de Gelderse Poort naar de Veluwe en de Oostvaardersplassen, en met een aftakking naar de Utrechtse Heuvelrug, belangrijk is. Voor de natuur, want een edelhert, een lynx of een vogel, stoort zich niet aan grenzen, maar wel aan hekken en afrastering. Voor de mensen, die gebruikmaken van de natuur door er te ontspannen en die er zuurstof en schoon drinkwater vandaan halen. En tegen de verstening van Nederland.

In de Imbosch, het natuurgebied bij zweefvliegveld Terlet, net boven Arnhem, laat Bade een wildviaduct zien. De vele sporen maken duidelijk dat het dikwijls wordt gebruikt. Ook het wild doet immers aan woon-werkverkeer. Dat is te zien aan de kudde Schotse hooglanders, die een kilometer verderop onder de bomen nageniet van de maaltijd die ze eerder op de ochtend van een weitje hebben gegraasd.

De vergelijking die Bade trekt met de Betuwelijn is meer dan een grap. Nederland is niet alleen economisch, maar ook ecologisch een distributieland, betoogt hij, wijzend op de miljoenen vogels die in de Zeeuwse delta en op de Wadden overwinteren. Net als in de economie is daarvoor een netwerk van wegen en overslagplaatsen nodig.

Hij verwijst naar de discussie over de Oostvaardersplassen, waar afgelopen winter enkele honderden wilde paarden en runderen stierven van honger en kou. Dierenbeschermers vragen het kabinet en de Tweede Kamer om in te grijpen. Dat is helemaal niet nodig als de dieren zelf het natuurgebied kunnen verlaten op zoek naar voedsel.

Maar we werken sinds de jaren tachtig toch al aan zo'n netwerk, de ecologische hoofdstructuur?

Jawel, zegt Bade, maar die EHS functioneert niet goed zolang landelijke, regionale en lokale overheden er elk op hun eigen manier invulling aan geven. Zolang er niet een overkoepelende visie bestaat, kunnen gemeenten te maken krijgen met bezwaarmakers die bijvoorbeeld de aanleg van een wildviaduct tegenhouden. Of ze snoepen zelf delen van de natuurgebieden af voor woningbouw of industrieterreinen.

Wat niet wegneemt dat de initiatieven die al zijn genomen heel goed kunnen worden gebruikt voor de invulling van zijn plan, stelt Bade. Want zijn plan is geen utopie en evenmin een voorschrift hoe het moet. Daarom hangt er geen tijdspad aan en is er geen financieel plaatje bijgeleverd, hoezeer Bade ook de parallel trekt met de economie. Aan de Veluweroute mag iedereen bijdragen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden