Veiligheid als verkoopargument

De koersindex is de laatste jaren spectaculair gestegen. Maar mensen met alleen een spaarrekening hebben dat voordeel niet genoten. Zij durfden de stap naar het beleggen niet te nemen omdat dat voor hen te veel risico inhield. Daarmee liepen zij de onbelaste koerswinst en de dividendvrijstelling mis. Vandaar dat de banken de afgelopen tijd in sneltreinvaart een serie nieuwe producten hebben geïntroduceerd die weinig risico lopen en toch profiteren van het koersverloop. En gezien het succes is veiligheid een argument dat verkoopt.

FRITS CONIJN

De beleggingsfondsen zijn de oudste voorbeelden. De consument stort geld op een rekening en de bank belegt dat voor hen. Het grote voordeel is dat op die manier aandelen van meerdere fondsen gekocht kunnen worden en het risico wordt gepreid. Bovendien is de veronderstelling dat de professionele beleggers van de bank meer verstand van zaken hebben dan de particulieren.

Beleggingsfondsen bestaan in vele soorten en maten. Sommige kopen alleen onroerend goed, andere alleen aandelen van bedrijven in de informatietechnologie en weer andere beperken zich tot bijvoorbeeld aandelen van Nederlandse bedrijven. Ondanks de spreiding van het risico is het flink oppassen met deze fondsen. De laatste jaren hebben met name de fondsen die uitsluitend aandelen van Japanse bedrijven kopen slecht geboerd.

Meer zekerheid, en daarmee ook minder rendement, geven de obligatiefondsen. Deze vorm ligt dicht tegen sparen omdat de consument een vaste rente ontvangt en wat dat betreft dus niet afhankelijk is van de prestaties van het bedrijf. De koersschommelingen bij obligaties zijn daarom minder dan bij aandelen. Wel staat het geld over het algemeen voor langere tijd vast en zijn de obligatiefondsen dus weinig flexibel.

Een andere tussenvorm zijn de zogenaamde aandelenlease-constructies. De bank koopt een pakket aandelen en verhuurt dit aan de deelnemers. Tegen een vast maandelijks bedrag incasseert de deelnemer de koerswinst en het dividend. Op zich heeft deze constructie weinig met 'beveiligd beleggen' te maken. Het kan zo zijn dat de consument aan het einde van de rit moet bijbetalen. Maar bij bijvoorbeeld de Rabobank is het mogelijk tussentijdse koerswinsten over te hevelen naar een spaarrekening. En die lopen daarmee geen risico meer. En bij de VSB-bank bestaat een verzekering tegen het koersrisico.

Als laatste uitvinding is het zogenaamde Beursprofijtsparen van de VSB-Bank het vermelden waard. Slechts een klein deel van het ingelegde bedrag wordt voor beleggen gebruikt. Het grootste deel verdwijnt op een deposito dat tegen een vast percentage weer zal aangroeien tot het ingelegde bedrag. Dat krijgt de consument dus gegarandeerd terug en in die zin loopt hij geen risico. Hoe groot het rendement van dit product verder zal zijn, hangt af van de koersontwikkeling.

De markt van beleggingsproducten is dus flink in beweging. En dan zijn allerhande bijzondere voorzieningen als bijvoorbeeld vermogensversnellers nog niet aan de orde geweest. Bij de VSB-Bank krijgt de deelnemer aan de lease-constructie tegen één procent rente per maand niet eenmaal maar minimaal tweemaal de koerswinst uitgekeerd. Bovendien is het inlegbedrag gegarandeerd en zal de deelnemer dus niet hoeven bijbetalen.

Toch moeten mensen volgens Rob Dorscheidt van de Consumentenbond zich niet door het grote aanbod in de luren laten leggen. “Mensen moeten beslissen op basis van hun eigen behoefte. Als zij bijvoorbeeld op korte termijn geld nodig hebben, is het niet verstandig een grote som voor langere tijd weg te zetten. Vervolgens moeten zij de verschillende mogelijkheden goed vergelijken. Een derde van de beleggingsfondsen doet het bijvoorbeeld ronduit slecht. Verder bestaat natuurlijk het risico op inflatie. Ten slotte is het goed te bedenken dat de ontwikkeling van de koersindex in het verleden geen enkele garantie geeft voor de toekomst.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden