Veilig online winkelen

Ik koop vaak online en dat gaat over het algemeen goed, maar nu vrees ik het ergste. Weken geleden heb ik een computeronderdeel besteld en betaald, maar ondanks ettelijke telefoontjes en e-mails naar het bedrijf heb ik niets geleverd gekregen. Wat nu?

U hoort uw spullen uiterlijk binnen dertig dagen te krijgen. Als een winkelier heeft beloofd eerder te leveren, geldt dat. Als het de verkoper om de een of andere reden niet lukt om te leveren, moet hij u dat direct laten weten en zo snel mogelijk uw geld terugbetalen. In elk geval binnen dertig dagen nadat hij bekend heeft gemaakt dat het product niet te leveren is. Geen geld terug gehad? Schrijf een brief (een voorbeeldbrief is te vinden op consuwijzer.nl, de overheidssite over consumentenrechten). Als dat niet helpt kunt u nog naar de geschillencommissie stappen als de verkoper is aangesloten bij thuiswinkel.org, de brancheorganisatie voor webwinkeliers met het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.

Wel betalen, niet geleverd krijgen staat in de top-drie van klachten over winkelen op internet, weet Consuwijzer.nl. Om dit soort ellende te helpen voorkomen, heeft de site woensdag de 'online shopscan' gelanceerd, een test met negen vragen om erachter te komen of een webwinkel betrouwbaar is. De scan is te openen in een apart scherm, zodat u hem bij de hand hebt bij het winkelen op internet.

Webwinkeliers zijn verplicht om op hun site duidelijk te vertellen wie ze zijn en hoe ze te bereiken zijn. Ze moeten hun naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en registratienummer bij de Kamer van Koophandel op de site vermelden. De shopscan raadt aan om te controleren of het adres echt bestaat (via Google Maps bijvoorbeeld) en op de site van de Kamer van Koophandel te controleren of het bedrijf geregistreerd is en of de contactgegevens hetzelfde zijn als op de website.

Het is ook handig om vooraf te bekijken of de website een keurmerk heeft, of het bedrijf werkelijk bij dat keurmerk is aangesloten en of het keurmerk wat voorstelt. Er zijn zo'n zestien keurmerken, terwijl maar een enkeling zoals Thuiswinkel.org echt structureel controleert of een aangesloten webwinkel deugt.

Verder moet u nagaan of u bestelt wat u wilt bestellen en niet alleen op plaatjes afgaan. Klopt de kleur, de maat, het typenummer, enzovoort? En is de prijs wel reëel? Hierbij geldt: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat ook meestal zo.

Ook moet u voor u gaat bestellen informatie kunnen vinden over verzendkosten, of eventuele service- of administratiekosten. En moet duidelijk zijn wat de retourvoorwaarden zijn. Wie op internet koopt heeft recht op een bedenktijd van minimaal zeven werkdagen. Een webwinkel moet duidelijk aangeven welke bedenktijd ze aanhoudt omdat die anders automatisch verlengd wordt tot drie maanden. De bedenktijd gaat in op het moment dat u het product hebt ontvangen.

Tenslotte moet u ook op een veilige manier kunnen betalen - en hoeft u nooit meer dan 50 procent aan te betalen.

Voor meer informatie over veilig betalen kunt u terecht op mijndigitalewereld.nl of www.laatjeniethacken.nl.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden