Veilig de N336 op kan alleen via het fietspad

ANWB: Overheid moet provinciale wegen veiliger maken

Thuis wegrijden met de auto is een hele kunst op de gevaarlijkste provinciale weg van Gelderland, de N336 bij Zevenaar en Babberich. Aanwonende Ralph Kleinpenning steekt nooit met de auto achteruit de Babberichseweg op. Veel te gevaarlijk. Hij keert op het fietspad als het er even rustig is, vertelt hij. Dan rijdt hij met een aanloopje via het fietspad en de bushalte de N336 op. "Van nul naar tachtig, dat red ik anders niet snel genoeg", zegt hij.

De N336 is één van de onveilige Nederlandse provinciale wegen die moet worden aangepakt, blijkt uit een nieuwe ANWB-peiling. De bond vraagt sinds een aantal jaren aandacht voor veiliger provinciale wegen. Het aantal verkeersdoden, vorig jaar nog 570, daalt al tientallen jaren. Een kwart ervan valt echter op N-wegen. Zoals in Zevenaar. "We voeren twaalf jaar actie voor een veiliger weg", zegt Kleinpenning.

In totaal is 63 procent van alle provinciale wegen onveilig, concludeert de ANWB na eigen metingen. De bond biedt de twaalf provincies keer op keer de bevindingen aan. Ditmaal zijn de data gekoppeld aan de publieksbeleving, een peiling waaraan 2882 mensen meededen. In Friesland ziet de ANWB de meeste onveilige N-wegen (67 procent). Een kruispunt in Wommels is het gevaarlijkst. Daarna volgt Gelderland (66 procent) met de Babberichseweg op kop.

Blikschade en een dodelijk verkeersslachtoffer door drankgebruik helpen de N336 niet omhoog in de Gelderse prioriteitenlijstjes. De Babberichseweg zelf blijft daardoor op papier veilig. Het ANWB-rapport moet comités aan de N336, er zijn er drie, een steuntje in de rug geven. Kleinpenning gaat namens 74 buren van het kastje naar de muur: van provinciehuis naar stadhuis en terug. "Ze wijzen naar elkaar."

Hij begrijpt maar niet waarom niemand ingrijpt bij deze 'racebaan van 1,7 kilometer lengte'. Sinds de naburige Duitse gemeente Elten de gemeentegrenzen sloot voor zwaar vrachtverkeer, wordt het op de Babberichseweg almaar drukker. "We gingen in zes jaar van 7.000 naar 12.000 voertuigen per dag", zegt Kleinpenning. "Huizen en bomen staan pal op de weg. Je kunt hier de auto niet keren. Er is geen erf."

Bewonersgroep Babberichseweg heeft een nieuwe strategie ontwikkeld. Elke maand inspreken bij de provincie en gemeente. Net zolang tot de politiek luistert. Het ANWB-rapport biedt hiervoor nieuwe inspiratie. De Bewonersgroep Babberichseweg heeft niet aan de ANWB-peiling meegedaan, bezweert hij. "Al weet ik natuurlijk niet wat al mijn buren doen. Wij gaan door met eigen acties. Het wachten is op de grote knal, lijkt het wel." Dus blijft Gelderland hun wens horen: snelheidsverlaging naar 60 km/u, strikte snelheidshandhaving en vluchtheuvels voor de schooljeugd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden