Veertig procent van hulpactie voor Filippijnen is besteed

De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) hebben 16 miljoen euro aan hulp op de Filippijnen uitgegeven voor herstel na de verwoestende tyfoon die vorig jaar november over het land trok. Dat is 40 procent van de totale opbrengst van de nationale actie. Die leverde 36 miljoen euro op.

Van het bedrag wordt twee jaar hulp geboden in het land. Na een eerste periode van noodhulp ligt het accent bij de hulporganisaties nu op wederopbouw. "Er worden huizen gebouwd, vissers krijgen nieuwe boten en kinderen gaan weer naar school. Hiermee willen we weer toekomstperspectief bieden aan honderdduizenden mensen", aldus de SHO. Bij de wederopbouw wordt rekening gehouden met de extreme weersomstandigheden waarmee de Filippijnen regelmatig te maken krijgen. Huizen krijgen verstevigde bevestigingsmaterialen en nieuwe schoolgebouwen kunnen dienst doen als evacuatiecentrum.

Actievoorzitter Henri van Eeghen noemt de veerkracht bij de mensen opvallend: "De bewoners nemen volop deel aan het wederopbouwproces, zodat de hulp nauw kan aansluiten bij hun noden." De SHO constateert dat er bij bewoners veel zorgen zijn over het vinden van werk. Omdat de kokossector totaal is verwoest, hebben miljoenen mensen geen inkomen meer. Hulporganisaties bieden zogeheten 'geld-voor-werkprojecten' aan. Ook zorgen ze voor vakopleidingen zodat mensen zich kunnen omscholen. Daarnaast wordt er financiële steun gegeven of een lening verstrekt aan kleine ondernemers om opnieuw te starten.

Hulporganisaties noemen de grootte van het rampgebied - ongeveer even groot als Portugal - een uitdaging. "Het is niet voor alle organisaties goed mogelijk om mensen in minder toegankelijke gebieden te bereiken", aldus de SHO.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden