Veenendaal oefent met het Nieuwe Winkelen

Utrechtse gemeente is de nationale proeftuin voor winkeliers die willen opboksen tegen webwinkels

Haar zestienjarige dochter winkelt nooit zonder smartphone. Ze checkt online het winkelaanbod en mailt fotootjes door van een mogelijke aanschaf. Zelf was sigarenverkoopster Gerrien van de Loosdrecht in Veenendaal nooit zo multimediaal. Tot voor kort. Nu is Van de Loosdrecht om en omarmt ze het Nieuwe Winkelen. Met de binnenstadwinkeliers gaat ze de concurrentie aan met webwinkels. "Vindbaar zijn op Google, dat blijkt zo simpel", zegt ze.

Veenendaal (60.000 inwoners) is de nationale proeftuin om binnenstadswinkeliers samen naar het multimediale heden te loodsen. Ze leren de aansluiting te vinden bij een jong publiek: tweeverdieners die de slager en bakker wel omzet gunnen, maar geen tijd voor hen hebben. Veenendaal, ooit een sigaren- en wolfabrieksstad, is nu een groot, regionaal koopcentrum. De stad ging op een aanbod in van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel om te experimenteren met multime-diaal winkelen.

Zestig Veenendaalse winkeliers oefenen met een winkelconcept van Rob Weiss van het bureau 'Ik Onderneem!' uit Arnhem. Er is een revolutie gaande in de detailhandel, stelt hij. Na het warenhuis met zijn vaste prijzen en de zelfbedieningswinkel moet de winkelier nu een antwoord hebben op de smartphones die zijn klanten al gretig gebruiken. De nieuwe revolutie is in Weiss' woorden: mobiele, sociale en lokale communicatie. Want naast de webwinkel blijft de winkelstraat bestaan.

Bedrijfsleider Richard Monsma bij kledingketen Open32 gebruikt geen smartphone. Zijn klanten wel. Uit nieuwsgierigheid meldde hij zich voor deze proef. Vijftig euro kost dat maandelijks. Daarmee wordt onder meer de mobiele site Winkelstadveenendaal.nl gerund. Die site moet de binnenstad omvormen tot een warenhuis van de samenwerkende ondernemers. Via de smartphone vind je hun aanbod, nieuwe en gepersonaliseerde aanbiedingen en de slimste winkelroutes.

"Het mooie is dat je zelf actief deelneemt aan de site", zegt Monsma. "Is er morgen vorst? Dan zet je de truien online. Het hoeft niet eens een aanbieding te zijn. Met andere ondernemers kun je snel een actie bedenken: koop hier iets en krijg daar een kop koffie. Je kunt daarin heel ver gaan." Alle winkels en horecazaken in de binnenstad staan op de website, ook wie niet mee- betaalt. Consumenten willen domweg alles kunnen vinden wat ze zoeken.

"De consument verandert", weet Weiss. "Er is een overkill aan webwinkels en aanbiedingssites. In dat geweld keert de menselijke maat terug. Mensen stellen vragen via hun sociale netwerk en willen bij het winkelen vertrouwen voelen. Niet de laagste prijs is per se doorslaggevend."

Winkeliers leren nieuwe marketingtechnieken, want internet kent eigen strategieën. Zoals schaarste creëren als 'dit artikel is nog een uur te koop voor weinig'. Of mooie Facebookpagina's beheren.

Van de Loosdrecht vindt het Nieuwe Winkelen geen experiment meer, maar een blijvertje: "Dit doe je voor de klanten van de toekomst", zegt ze. De cijfers van het online bezoek moet ze nog opzoeken. Maar haar actie met aanstekers liep opmerkelijk goed.

Winkelstraat als online warenhuis
Veenendaal houdt een nationaal experiment om winkeliers klaar te stomen voor het online tijdperk. De consument zou de binnenstad en bijbehorende winkelwebsite moeten ervaren als één warenhuis vol gespecialiseerde winkels. Consumenten met mobiel internet kunnen via de site of QR-codes het complete aanbod vinden. Samen presenteren de middenstanders via hun winkelsite servicediensten (thuisbezorging, boodschappenkluis, winkelroutes) en dagelijkse aanbiedingen en acties.

De proef moet leiden tot gedragsverandering en nieuwe inzichten bij winkeliers. Veenendaal houdt excursies voor belangstellende winkeliers en gemeenten. Leeuwarden en Goes stappen over op het Nieuwe Winkelen. Veenendaal gaat nu, aan het eind van de eerste fase, gratis draadloos internet in het centrum introduceren, tegelijk met een verbeterde website.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden