Privacymeter

Veel websites gaan laks om met gevoelige gegevens volgens Consumentenbond

Veel websites gaan laks om met gevoelige gegevens, blijkt uit de Privacymeter van de Consumentenbond.

Elke website heeft toestemming van de bezoeker nodig om informatie te mogen delen met derden en moet duidelijk vertellen welke gegevens met wie worden gedeeld. Maar lang niet elke site doet dat. De nieuwe Privacymeter van de Consumentenbond laat zien hoe websites omgaan met gevoelige informatie van gebruikers, want het delen van bepaalde gegevens kan iemand kwetsbaar maken, waarschuwt woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. “Als je online medicijnen of een zwangerschapstest koopt zou het zomaar kunnen dat je zorgverzekeraar stiekem meekijkt en je premie verhoogt.”

Volgens Spierenburg weten mensen vaak niet wat websites doen met hun gegevens. “Onze leden vinden privacy belangrijk, maar weten vaak niet wanneer ze online worden gevolgd en hoe ze zichzelf daartegen kunnen beschermen. Privacyverklaringen zijn vaak pagina's lang en veel mensen hebben geen tijd om het beleid te lezen van elke website die ze bezoeken.” 

Een klein team onderzoekers van de Consumentenbond gaat per branche na hoe veilig bezoekersgegevens zijn op verschillende websites. Zij maken een account aan op elke website die ze onderzoeken, houden bij welke gegevens deze site vraagt, gaan na hoe duidelijk de privacyverklaring is en controleren of de website eerst netjes toestemming vraagt voordat die persoonlijke gegevens deelt. Elke twee maanden belicht de Consumentenbond een ander soort website of webwinkel. Dat doen ze vooral bij sites die gevoelige informatie van gebruikers hebben.

De online drogisterijen waren dinsdag als eerste aan de beurt. Het resultaat: slechts één site ging netjes en helder met de gebruikersinformatie om. Acht van de vijftien onderzochte websites laten adverteerders meekijken zonder dat de gebruiker daarvoor toestemming heeft gegeven. Dat mag niet volgens de privacywet AVG. Begin december stuurde de Consumentenbond de uitslag naar de online drogisterijen. De meeste webwinkels hebben hun zaakjes inmiddels op orde.

De experts van de Consumentenbond onderzochten ook hoe het zit met de privacy bij verschillende datingsites. Alleen de webversie van Tinder scoort hier slecht omdat de site adverteerders laat meekijken zonder te wachten op toestemming van de gebruiker. Ook zegt het datingplatform niet precies welke gegevens worden gedeeld met wie. 

Lees ook:

Volgens de privacywet mag je meer dan je denkt, zeggen experts

Veel organisaties zijn bang om persoonsgegevens te delen of te verwerken. Maar dat is vaak een onterechte angst, vinden privacydeskundigen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden