Veel wantrouwen op inspraakavond metro

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Naarmate het moment nadert waarop de Amsterdamse gemeenteraad ja of nee moet zeggen tegen de aanleg van een nieuwe metrolijn van Amsterdam-Noord naar NS-station Zuid/WTC verharden de standpunten van de voor- en tegenstanders zich.

En dat had het Opdrachtgeversbureau Noord-Zuidlijn, door het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) belast met de coördinatie van de aanleg, nu net willen voorkomen.

'Geen verstoppertje spelen' was de slogan waarmee het bureau dit voorjaar begon aan een uitgebreide voorlichtingscampagne in de buurten waar de metro onderdoor zal gaan lopen. Maar volgens de vele actiecomités tegen de metro-aanleg, die zich intussen verenigd hebben in het Platform Metro, bedrijft het Opdrachtgeversbureau propaganda. Zo zijn de tegenstanders ervan overtuigd dat er fors gesnoeid zal worden in het bovengrondse tramnet zodra de Noord-Zuidlijn in 2005 gaat rijden. Een rapport van het GVB vorige maand wees anders uit: dankzij de metro gaan straks meer mensen met de tram reizen. Alle trams blijven rijden, alleen worden enkele routes verlegd.

Het Platform Metro gelooft daar echter niets van en eist nu een onafhankelijk onderzoek naar de noodzaak en de gevolgen van de geplande metrolijn. En vóór de officiële inspraakavonden uit organiseerde het Platform vorige week eigen avonden om de bewoners in Noord, Centrum, de Pijp en Zuid te waarschuwen voor het onheil dat boven hun hoofden hangt. In Zuid, waar het verzet tegen de nieuwe metro misschien wel het grootst is, kwamen zo'n 150 mensen op de officieuze voorlichtingsavond af, evenveel als op de eerste actievergadering een jaar geleden. Maar hun standpunt is wel verscherpt. De mensen in de zaal roepen hardhandig het bestuur van het Platform tot de orde. Dat wil de inspraak ingaan met als inzet dat de metro langs een alternatief tracé onder de Ferdinand Bolstraat moet gaan lopen. Dat had de vergadering vorig jaar uitgesproken. Zo'n metro vlak langs de Albert Cuypmarkt en het RAI-congrescentrum, trekt veel meer passagiers dan de voorziene route onder de Boerenwetering op de grens van De Pijp en Zuid, zegt voorzitter Böttcher. “Ik wil die hele metro niet”, zegt een mevrouw fel. Ze krijgt een luid applaus uit de zaal. Ondanks bezweringen van Böttcher wordt er hoofdelijk gestemd. De zaal blijkt tegen de metro en wil ook geen andere route.

De officiële inspraakavond in Zuid gisteravond in de RAI trekt ook een volle zaal, ondanks Ajax-Real Madrid. Vijftig insprekers melden zich, teveel om in één avond af te handelen. Volgende week komt er een extra inspraakavond. Een bewoonster aan de Stadionkade, het eerste huis waar de metro onderdoor loopt, is doodsbenauwd dat haar huis gesloopt moet worden na het boren. “Er wordt niet gesloopt”, verzekert verkeerswethouder E. Bakker. De zaal lacht ongelovig. “Er is sprake van een niet onafhankelijk schadebureau”, zegt een man. “Het schadebureau zal onafhankelijk zijn”, belooft Bakker. “Hoe dan?”, wordt vanuit de zaal geroepen. Bakker: “Het heeft geen link met de gemeente”. De zaal mort.

Een oudere man rekent voor dat alleen al de rente op de aanlegkosten van de Noord-Zuidlijn straks honderd miljoen per jaar bedraagt, terwijl de kaartverkoop slechts 25 miljoen oplevert. Het rijk betaalt de aanleg dus ook de rente, antwoordt GVB-vertegenwoordiger Sterenborg. “Met de vergoeding van het rijk en de kaartverkoop komen we uit.” De zaal hoont en applaudisseert voor de man als die zegt dat “iedereen weet dat het bij het GVB een janboel is. Het is het meest inefficiënte bedrijf in Nederland.” “Als u zegt: 'ik geloof het niet' zijn we uitgepraat”, zegt de voorzitter. Want tegen ongeloof is geen kruid gewassen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden