Veel vraagtekens bij Brits wielersucces van Team Sky

Bradley Wiggins won de Tour van 2012: een nu bekritiseerde zege. Beeld AFP

Een parlementair onderzoek naar dopinggebruik bij Team Sky en de Britse wielerbond lijkt een tikkende tijdbom.

De conclusies van de Engelse onderzoekscommissie liegen er niet om ondanks een aantal al eerder uitgelekte feiten over medisch bedrog door wielerploeg Sky en British Cycling. Het rapport dat ruim twee jaar op zich liet wachten zette gisteren het laatste restje geloofwaardigheid van de Britse miljoenenploeg en de nationale bond op de helling.

De commissie plaatst grote vraagtekens bij een van Engelands meest succesvolle sportieve projecten die goed bleek voor vijf Tour de France-overwinningen sinds 2010 en voor 24 gouden olympische medailles sinds de Spelen van Sydney in 2000. Volgens het onderzoek "maakten Sky en de bond misbruik van het antidoping-systeem".

Bovendien dankt Bradley Wiggins zijn Tourzege van 2012 aan de in beginsel verboden ontstekingsremmer triamcinolon, een corticosteroïd, is het vernietigende oordeel. "De aanleiding was niet medisch, het gebruik was erop gericht zijn wattages op te vijzelen", aldus de commissie.

Overdadig

De commissie laakt het 'overdadig' gebruik van zogenaamde doktersattesten door Team Sky en de Britse bond. Die zijn toegestaan onder voorwaarde dat toediening geschiedt op een vertrouwensbasis, en in gelimiteerde doses. De commissie trekt de motivatie voor dergelijke attesten door Sky echter in twijfel.

Het Russische hackerscollectief 'Fancy Bears' openbaarde al in 2016 dat Wiggins tussen 2011 en 2013 bij zowel de Giro als Tour tot driemaal toe triamcinolon kreeg toegediend. De commissie meent dat Sky veelvuldig zijn heil zocht bij dit middel om zogenaamde pijntjes mee te bestrijden. Er zou zelfs sprake zijn van een "attestencultuur" (zie kader).

Het Britse anti-dopingagentschap Ukad dat zijn eigen onderzoek naar Sky en British Cycling vorig jaar moest staken vanwege gebrek aan overtuigend bewijsmateriaal, vond aanwijzingen dat Sky veel meer triamcinolon bestelde dan nodig was.

Het Ukad richtte zijn pijlen met name op een levering medicijnen voor Wiggins in 2011, voorafgaand aan de Tour. Niemand bij Team Sky en de bond, waar dat bewuste pakketje werd besteld, kan zich de precieze inhoud voor de geest halen. De ploegleiding houdt het op fluimucil, een hoestmiddel. De betrokken ploegarts die destijds ook voor British Cycling werkte, Richard Freeman, weigerde tijdens de commissieverhoren te zeggen wat de inhoud was.

De verantwoordelijke man voor beide sportieve miljoenenprojecten, sir David Brailsford, zou volgens de onderzoekscommissie zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en overwegen op te stappen. Brailsford propageerde jarenlang het motto 'winning clean'. Honger naar succes bedwelmde blijkbaar het ethisch fundament waarmee Brailsford het door doping gecorrumpeerde (lees: continentale) wielrennen te lijf zou gaan. Brailsford onthield zich gisteren van een reactie.

Ook Team Sky weigerde gisteren te reageren en beperkte zich tot een mededeling op zijn website. Volgens Sky zijn alle beschuldigingen 'pure verzinsels'. Harde feiten ontbreken, stelt de Britse miljoenenploeg. Wiggins die ondertussen gestopt is met fietsen, zei op Twitter tijd nodig te hebben voor zijn verhaal.

Sanctie

De commissie kan Sky noch de bond een sanctie opleggen, dat kan alleen het Ukad. Ze moeten echter wel vrezen voor financiële repercussies. De loyaliteit van sponsoren kent namelijk grenzen, bewees het dopingschandaal bij de Rabo-ploeg in 2012.

Het onderzoek legt de nieuwe dimensies bloot waarmee het peloton tegenwoordig sportief winstbejag nastreeft. Daarmee lijken de tijden van epo definitief voorbij. Wielerploegen zoeken steeds vaker de mazen en lagunes van het antidopingsysteem op. Tegelijkertijd dragen ze een zerotolerantie ten aanzien van doping uit om zo doelbewust een mistgordijn te creëren.

Froome en Sky zijn zich van geen schuld bewust

Team Sky ziet ondanks het gesjoemel met attesten en de verdenking van een positieve dopingtest, geen reden zijn kopman Chris Froome aan de kant te houden. Ondanks oproepen van verschillende coureurs en de nieuwe voorzitter van de UCI, de Fransman David Lappartient. Viervoudig Tourwinnaar Froome testte in september in de Ronde van Spanje positief op het astmamiddel salbutamol. Omdat salbutamol een 'gespecificeerde substantie' is, is het slechts verboden boven een bepaalde drempelwaarde. In Froome's urine zat de dubbele toegestane hoeveelheid. Sky en Froome betwistten de uitslag van die dopingcontrole. Zodoende kan de 32-jarige Engelse kopman morgen gewoon van start in Tirreno-Adriatico. Froome treft daar zijn rivaal Tom Dumoulin die eerder liet weten de affaire-Froome snel opgehelderd te willen zien.

Verslaggever Edo Sturm berichte al eerder over doping bij Team Sky: Het bericht dat Tour-winnaar Froome positief testte kwam niet als een verrassing.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden