Veel treinen rijden zonder conducteur, dus zonder EHBO'er

FNV: Vervoerders overtreden Arbowet 'Vaardigheden personeel uitgekleed'

Lang niet op alle treinen is personeel aanwezig met een EHBO-diploma. Volgens vakbond FNV Spoor is dit in strijd met de Arbowet die stelt dat op iedere werkplek iemand aanwezig moet zijn die levensreddend kan optreden. De inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft vakbondsbestuurder Roel Berghuis gevraagd een klacht in te dienen zodat het de zaak in behandeling kan nemen.

Berghuis: "De wet schrijft voor dat op iedere werkplek iemand is die binnen drie à vier minuten eerste medische hulp kan bieden".

Hoe belangrijk die deskundigheid is bleek vorige week toen bij Loenersloot brand uitbrak in een intercitytrein van de NS. Volgens verklaringen van passagiers zijn er dankzij het koelbloedig optreden van de NS-conducteur geen gewonden gevallen.

Alle NS-conducteurs krijgen een opleiding tot bedrijfshulpverlener. Tot 2011 was dat ook zo voor machinisten, maar dat hebben de NS afgeschaft. Het komt regelmatig voor dat er geen conducteur meerijdt met een trein en een extra machinist de deuren sluit. Dat gebeurt bij vertragingen, of als een conducteur zich ziek meldt, erkent een NS-woordvoerder. Berghuis vindt dit onverantwoord: "De conducteur is als bedrijfshulpverlener bevoegd EHBO te verlenen, reizigers te evacueren, te reanimeren en blusmiddelen te gebruiken omdat hij of zij ook chef trein is. Als de conducteur er niet is, dan komen die taken hopeloos in de knel."

Nog veel vaker rijden de treinen van Veolia, Connexxion en Arriva zonder EHBO'er aan boord. Meestal is de machinist als enig personeelslid aanwezig en die is niet geschoold als bedrijfshulpverlener. Sporadisch zetten de regionale vervoerders stewards in, die vaak wel gediplomeerd zijn.

Een personeelslid van Connexxion zegt in een mail aan Berghuis bang te zijn dat onder druk van marktwerking de vaardigheden van het treinpersoneel steeds verder worden uitgekleed. Hij wil dat de Tweede Kamer hier paal en perk aan stelt. Dezelfde zorgen leven onder NS-personeel, weet Berghuis. NS-machinisten rijden vele kilometers met een lege trein, bijvoorbeeld van en naar het opstelterrein. Of zij hulp dienen te verlenen bij een ongeval op het spoor of perron is nu onduidelijk. Volgens Berghuis zijn er ook machinisten die blij zijn met het afschaffen van de EHBO-training omdat zij het te zwaar vinden om de trein te verlaten bij een botsing met een persoon.

Volgens een woordvoerder van Connexxion leidt het ontbreken van een EHBO'er niet tot gevaarlijke situaties. "Bij ons is de situatie ook anders dan bij de NS. Wij hebben enkele treinstellen waardoor de machinist het overzicht kan houden bij een calamiteit. Die stopt en laat de hulpdiensten komen. Dat is anders dan bij de drukke trajecten met tunnels en dergelijke waar de NS rijden." Bovendien is zijn ervaring dat er op de trein altijd wel een passagier aanwezig is met een EHBO-diploma, mocht een passagier onwel worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden