Veel te weinig geld voor ad hoc produkties

Van onze kunstredactie AMSTERDAM - Het landelijke Fonds voor de podiumkunsten heeft in de tweede ronde van subsidietoekenningen voor het seizoen 1995-1996 zestig theater- en muziekplannen gehonoreerd. Hiermee is een bedrag gemoeid van 2,8 miljoen gulden. Tegelijkertijd heeft het Amsterdams Fonds voor de podiumkunst bekendgemaakt hoe het de beschikbare 5 ton van het hoofdstedelijke danskrediet verdeeld heeft.

Het Fonds voor de podiumkunsten heeft niet alleen plannen voor incidentele produkties beloond, maar ook een aantal subsidies beschikbaar gesteld voor stipendia en opdrachten. Met deze beslissing hoopt het fonds te stimuleren dat er in het komende Kunstenplan een substantieel bedrag komt voor scheppend werk theatermakers, náást de concrete produkties. Het fonds meent dat de grootste knelpunten zich in de sector toneel voordoen. Uit de voor toneel beschikbare middelen konden slechts drie van de tachtig ingediende aanvragen gehonoreerd worden. Ook veel inhoudelijk positief beoordeelde projecten moesten afvallen.

Onder de gehonoreerde aanvragers bevinden zich de jonge Utrechtse toneelproduktiekern Growing up in Public, de jeugdtheatergroep Mevrouw Smit, en een project van Gaudeamus en het Ives Ensemble.

Voorts heeft het fonds een aantal projecten gehonoreerd van groepen die buiten de Randstad gevestigd zijn en is er rekening gehouden met het streven naar culturele diversiteit.

In de afgelopen twee adviesronden heeft het Fonds voor de podiumkunsten 652 aanvragen beoordeeld, die in financiële zin 54 miljoen gulden 'waard' waren. Als het fonds over de benodigde middelen beschikt had, zouden 260 aanvragen gehonoreerd zijn, ter waarde van 25 miljoen. Omdat het fonds niet meer dan 11,8 miljoen te verdelen had, zijn uiteindelijk slechts 161 aanvragen geheel of gedeeltelijk gehonoreerd. Tegen deze achtergrond constateert het Fonds dat “een ruim aantal belangwekkende podiumkunstenaars, groepen, werkplaatsen en festivals niet of nauwelijks in staat is in een zekere mate van continuïteit te werken.”

Dansadviezen

Op dansgebied valt niet alleen landelijk maar tevens op hoofdstedelijk niveau de balans op te maken. Specifiek in het Amsterdamse danskrediet was ruim 0,5 miljoen beschikbaar.

Van de in totaal (landelijk plus Amsterdam) ingediende aanvragen is minder dan 20 procent gehonoreerd. In concreto betekent dit, dat volgend speelseizoen slechts zo'n 90 dansers voor enkele maanden - de duur namelijk van het betreffende project - van een salaris verzekerd zijn. Van de overigen staat de danscarrière op het spel. Volgens de huidige regeling van de Bijstandswet zijn beroepsdansers en

-choreografen verplicht om zich om te laten omscholen wanneer ze in twee achtereenvolgende jaren niet hebben opgetreden. Deze verplichting geldt uiteraard ook voor niet-dansers.

Tot de 'gelukkigen' behoren de stichting Date (Harijono Roebana/ Paul Selwyn Norton), Dansity (Pieter de Ruyter), Connie Jansen danst, Feri de Geus en Arnold Goores. Zij zagen hun aanvragen volledig gehonoreerd. Bianca van Dillen krijgt van het Fonds voor de podiumkunsten de gelegenheid om haar onderzoek naar de ondersteunende rol van de computer in de dans voort te zetten. Een van de weinige niet gerenommeerde namen die positief beoordeeld werd, is de allochtone dansgroep Iskander in Amsterdam.

Onder de verliezers zijn onder anderen Karin Post Itzak Galili, Lisa Marcus, Ted Brandsen en Suzy Blok en Christopher Steel.

Pikant detail is, dat twee van de positief gehonoreerden zelf deel uitmaakten van de adviescolleges. Maar ook Arnold Goores, betrokken bij de Amsterdamse advisering, deelt de verslagenheid die de zojuist bekend geworden beslissingen in het dansveld teweeg brengen. Het verwijt van belangenverstrengeling wijst hij van de hand. “Ik heb een zuiver geweten. Mijn mede-adviseurs lieten mij unaniem in aanmerking komen en onafhankelijk van hun oordeel is dat ook bij het landelijk Fonds voor de podiumkunsten gebeurd. Wij hadden al onze eerste selectie gemaakt voordat in Den Haag de beslissing over de eerste tranche viel. Hoe we dat toen moesten bijstellen is tot in maart controversieel geweest. De ellende is het bespottelijk krappe budget en onze eis dat in de uitverkoren projecten de dansers ook voor de 100 procent uitbetaald worden. De tweede ronde bij het landelijk fonds is zonder ons medeweten afgehandeld.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden