Veel te goed voor een Pieter Wouwerman

Jarenlang werd gedacht dat Pieter Wouwerman het schilderij 'Bebost landschap met herberg, landlieden, paarden en eenden bij een bron' maakte in 1650. Nu blijkt het toch niet van zijn hand te zijn, maar van zijn veel beroemdere broer Philips. Pieter schilderde in dezelfde stijl als zijn vier jaar oudere broer, maar had veel minder talent.

Een spectaculaire ontdekking noemen ze het bij het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie. Experts van dit instituut kregen het schilderij onder ogen tijdens een van de speciale dagen waarop het publiek kunstwerken gratis kan laten beoordelen.

De eigenaar van het doek, een Nederlander die onbekend wil blijven, had het schilderij in 1970 als huwelijkscadeau gekregen van zijn schoonouders. Die hadden het in de jaren zestig op een veiling in New York gekocht als een werk van Pieter Wouwerman. Daarover rees twijfel toen het schilderij in 2010 werd gerestaureerd.

De restauratrice vond het schilderij veel te goed geschilderd voor Pieter Wouwerman. Hij werkte in dezelfde stijl als Philips, die tijdens zijn leven al veel geld verdiende met zijn schilderijen, maar hij bereikte nooit hetzelfde hoge niveau als zijn broer. De restauratrice adviseerde de eigenaar van het zeventiende-eeuwse doek om nog maar eens goed te laten kijken naar het schilderij.

Volgens hoofdconservator Roman Koot van de RKD was het voor Wouwerman-kenner Marijke de Kinkelder al vrij snel duidelijk dat het om een werk van Philips Wouwerman gaat. Vooral de verfijnde manier van schilderen, een van zijn stijlkenmerken, wijst daarop.

Bovendien bestaat er een kopie van dit werk, die in 2003 werd geveild in Keulen. Koot: "Waar het origineel van Philips Wouwerman zich bevond, wist niemand. Nu is het alsnog opgedoken."

Over de waarde van het schilderij doet de RKD geen uitspraak. Het instituut kijkt in de eerste plaats naar de kunsthistorische waarde. En die is groot, zegt Koot. Het schilderij had volgens hem niet misstaan op de tentoonstelling die het Mauritshuis in Den Haag drie jaar geleden wijdde aan Philips Wouwerman.

'Te Paard' heette deze expositie, want niemand die zo goed paarden kon schilderen als Wouwerman. Witte paarden en slagvelden waren zijn favoriete onderwerpen. Tijdens zijn leven werd er al veel geld betaald voor zijn schilderijen. Stadhouder Willem V telde voor één doek zelfs 4575 gulden neer, meer dan in die tijd ooit betaald werd voor een Rembrandt of Vermeer.

Maar tegenwoordig is Wouwerman bij het grote publiek nauwelijks meer bekend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden